Omzet carnavals- en themakleding keldert met 80 procent: ‘Dit is niet best’

Bron © WijLimburg

Afbeelding: © iStock

De onzekerheid rondom carnaval houdt veel Limburgers bezig. Het afblazen van optochten, zittingen en feestavonden heeft consequenties voor veel ondernemers. Van horeca tot winkels die gespecialiseerd zijn in carnavals- en themakleding.

“Nee, dit is niet best,” zo laat Richard Meijers, regiomanager bij Hendriks Carnaval weten. Hij schat het omzetverlies bij alle vier de filialen voor de komende maanden op zeker 80 procent. “Die andere 20 procent? Dat is afkomstig van de verkoop van reguliere mode, maar ook dankzij feestjes die op kleine schaal worden georganiseerd. Mondjesmaat verkopen we dan toch themakleding.”

Klappen vallen
Meijers merkt het nu al bij het Oktoberfest. “Er zijn mensen die toch iets in kleine gezelschap organiseren. Hopelijk kan dat met carnaval ook. Veel carnavalsgekken zullen echter eerst de berichtgeving voor de komende maanden afwachten. En wat doen groepen die normaal de optocht lopen? Willen die toch iets gezamenlijk kopen of kiezen ze voor kleding van afgelopen jaar toen in veel plaatsen de optocht door het slechte weer niet door kon gaan. We zijn een gezond bedrijf en één jaar houden we dit vol. Maar als dit te lang duurt, gaan er klappen vallen.”

Geen bijbaantjes
Meijers doelt daarmee niet alleen op zijn eigen zaak of collega’s, maar ook bij leveranciers leeft veel onzekerheid over de toekomst. Zij hebben in ieder geval minder geproduceerd. Logisch, volgens Cindy Scheres van Timmermans. Net als Hendriks heeft ook dit bedrijf meerdere vestigingen, maar zal straks vermoedelijk op slechts één locatie een afdeling met carnavalsartikelen wordt opgebouwd. “Normaal gesproken zijn we nu volop bezig en openen we in alle drie de zaken (Roermond, Horst, Venlo) de afdeling. Dat gebeurt dit jaar niet. Een nieuwe collectie is dus ook nog niet ingekocht. Hopelijk is in begin 2021 wel een en ander mogelijk. Ook wij zullen dan slechts 20 procent van de reguliere verkoop halen. Het is triest, maar waar. Normaal gesproken zorgt de verkoop van carnavalskleding voor de omzet die we in de wintermaanden mislopen omdat dan de verkoop van tuinmeubelen (de corebusiness van het bedrijf) stil valt, maar daarvan is komende winter geen sprake. En denk eens aan al die jongeren die normaal een zakcentje bij ons bijverdienen. In totaal gaat het bij onze drie zaken om zeker 50 mensen. Ook voor hun is dit een strop. Ja, het afblazen van deze feesten werkt flink door.”

Spannend
Tonny Geraads en Sandra Dings namen bijna twee jaar geleden Versierhoès Van der Veer over van oprichter Geer van der Veer. Ook hier in Venlo is het stil. In het voorjaar en zomer miste de zaak omzet omdat er geen Koningsdag gevierd werd, maar ook uitstel van evenementen als het EK voetbal zorgden voor een dalende omzet. En dan nu ook nog een streep door carnaval en Oktoberfest. Toch wanhoopt Tonny Geraads niet. “Ik sta hier nu al 31 jaar. Het begon al direct met de Golfoorlog waardoor Duitsland een streep door het feest zette en dus veel Duitse klanten wegbleven. Daarna heb ik twee keer hoog water meegemaakt, een economische crisis en nu dit weer. Ja natuurlijk is het spannend, maar het wordt vooral een periode van afwachten. Hoe gaat het virus zich ontwikkelen? Blijft het binnen de perken dan zullen mensen echt wel gaan vieren. Hoe kleinschalig ook. En daar hoort ook schmink en een nieuw ‘pekske’ bij. Vaak zijn mensen heel creatief en verzinnen ze iets om toch te vieren. Kijk naar de Vierdaagse in Nijmegen. Die werd afgelast, maar velen hebben toch op eigen wijze vier dagen gewandeld. Kortom: afwachten en positief blijven.”


De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg