Peugeot 508 PSE: gaaf, maar beperkt

Peugeot 508 PSE. Afbeelding: Peugeot

Tegen wil en dank is Peugeot Sport gedwongen om op basis van een plug-in hybride een liefhebbersauto te maken. Dat lukt aardig, maar het verschil met een échte GTi valt niet te ontkennen.

Snelle compacte auto’s zullen er vast tot in lengte der dagen blijven. Sterker nog, met elektrische aandrijving zijn ze straks sneller dan ooit tevoren. Maar da’s niet waar de letters GTi voor staan. Die staan voor een rauw karakter, laag gewicht en een meeslepende rijbeleving. Het valt nog te bezien of dergelijke eigenschappen ooit met elektrische tractie te realiseren zullen zijn. Het concept van een kleine auto met een vermogende motor past in elk geval op geen enkele manier in de toekomstplannen van autobouwers die in Europa zaken willen doen. Dus is een bedrijf als Peugeot Sport, GTi-bouwers van het eerste uur, gedwongen om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Autotest Peugeot 508 PSE. Video: Autovisie

Peugeot Sport Engineered

Daarvoor in de plaats komt ‘Peugeot Sport Engineered’. Kort gezegd een performance-label voor sportieve Peugeots met een stekker. Het eerste uitvloeisel daarvan is deze 508 ‘PSE’. De productieversie van een concept dat in 2019 op de autoshow van Geneve al een tip van de groene sluier oplichtte. Het vermogen is bij de uitontwikkeling tot productieauto omlaag gebracht van 400 naar 360 pk, maar de CO2-uitstoot eveneens van 49 naar 46 g/km. Verbazingwekkend veel van de opvallende designdetails waarmee de conceptversie destijds furore maakte, zijn overgenomen. Alleen het vleugeltje op de C-stijl overleefde het homologatieproces niet, de ‘winglets’ op de bumpers en dorpels verrassend genoeg wel. Samen met de 20-inch wielen en een sportieve interieuraankleding met felgroene stiksels, zwarte houtinleg en vooral veel donkere stof, horen ze tot de standaarduitrusting.

Peugeot 508 PSE: gaaf, maar beperkt
Foto: Peugeot

Techniek

De onderhuidse techniek kennen we van onder meer de Peugeot 3008 Hybrid4. Dus een aandrijflijn met 1,6-liter viercilinder turbo verbrandingsmotor, een achttraps automaat waarin een 81 pk elektromotor is verwerkt, en een 83 pk sterke elektromotor op de achteras. De 1.6 is voor de gelegenheid gekieteld tot 200 pk om de totale power van 300 naar 360 pk en 520 Nm te liften. In principe zouden de drie motoren tezamen nog meer kunnen leveren, maar de achttrapsautomaat kan dat niet aan. In vergelijking met de 3008 Hybrid4 is de eindoverbrenging van de achterste elektromotor vergroot, zodat die tot een snelheid van 190 km/h blijft meehelpen. Daarboven opent de koppeling met rechte vertandingen zich en is de 508 PSE een voorwielaandrijver die vrolijk doorloopt tot een begrensde top van 250 km/h. Mocht de accu waar de elektromotoren door worden gevoed leeg zijn, dan loopt hij louter op de 1.6 en voorste e-motor nog zo’n 240 km/h.

In de Sport-stand zul je echter flink je best moeten doen om de accu leeg te krijgen, want zodra de aandrijflijn de kans krijgt, zal hij de elektromotor in de transmissie als generator gebruiken om er tenminste 30 procent state of charge in te houden. Pas na circa drie rondjes Nordschleife of een flinke periode vol gas op de autobahn (waar de voorste elektromotor vermogen moet leveren en dus niet als generator kan functioneren) kun je de accu helemaal leegtrekken. Uiteraard worden beide e-motoren ook gebruikt om de auto af te remmen en de daarbij vrijkomende energie naar de accu te voeren. In de volledig elektrische stand is 11,5 kWh goed voor 42 kilometer elektrische actieradius, in de hybride stand doktert de auto zelf een manier uit om de beschikbare energie zo efficiënt mogelijk in te zetten. In wezen niet anders dan bij de gewone 508 hybride het geval is.

Peugeot 508 PSE: gaaf, maar beperkt
Foto: Peugeot

Samenspel

Schokkend snel is de 508 niet met een 0-100-tijd van 5,2 seconden, maar vanuit stilstand spring je door het elektrokoppel wel als een pijl uit een boog weg. Daarna blijft hij goed doorduwen tot het moment dat de achterste motor wordt losgekoppeld. Het zal er mede mee te maken hebben dat er in totaliteit meer vermogen is om te verdelen, maar het samenspel der motoren verloopt soepeler en beter gecoördineerd dan bij de gewone hybride. Minder twijfel, minder haperingen, méér het idee dat je met één grote in plaats van drie afhankelijke krachtbronnen rijdt. Het grote nadeel van de aandrijflijn vanuit liefhebbersperspectief is het ontbreken van een volledig handmatige stand van de transmissie voor complete controle. Met een tik tegen een van de flippers kun je zeven seconden lang je eigen gang gaan, daarna schakelt hij weer over naar een automatisch programma. En dat is bij vlagen om gek van te worden, omdat je dan midden in een bocht wordt getrakteerd op een kick-down of opschakelactie terwijl je daar niet op zit te wachten. Helaas was het te duur om een manuele stand te ontwikkelen en homologeren. De regie langer dan zeven seconden overdragen aan de bestuurder durven ze niet, omdat men bang is dat een deel van de klanten niet zal snappen waarom de auto zo lang niet zelf opschakelt. Op zich is de automaatstand best goed afgesteld, met meer terugschakelacties naarmate je harder afremt, maar een echte sportsedan of -station verdient beter.

Peugeot 508 PSE: gaaf, maar beperkt
Foto: Peugeot

Onderstel

Wel helemaal goed zijn de voorste remmen van Peugeot Sports vaste toeleverancier Alcon, met aluminium hart en vierpots klauwen. Inderdaad, zoals op de 308 GTi. De achterste remmen zijn standaard, aangezien die samen met de elektromotor aldaar voldoende remkracht leveren. De variabele schokdempers zijn afkomstig van KYB, de banden zijn de potente Michelin Pilot Sport 4S in de maat 245/35R20 rondom. De spoorbreedten zijn rondom vergroot, zodat hij aanzienlijk lekkerder op zijn wielen staat dan de gewone 508 waarvan vooral de achterwielen veel te ver naar binnen staan. Ons testwerk was beperkt tot korte ritten met pre-productie-exemplaren op een testbaantje voor de deur bij Peugeot Sport, en de tamelijk drukke provinciale wegen ten zuiden van Parijs. Toch genoeg om al vrij snel te concluderen dat de expertise van Peugeot Sport nadrukkelijk in de 508 herkenbaar is. Te beginnen met het rempedaal, waarin het omslagpunt tussen regeneratief en mechanisch remmen aanzienlijk minder nadrukkelijk aanwezig is. Daarbij heeft het pedaal bovendien een aangename bite en goede doseerbaarheid. De tegendruk van de besturing zit precies tussen licht en zwaar in, maar zou tijdens het insturen nog iets sterker mogen oplopen om te voorkomen dat de neus te enthousiast de bocht in duikt. De overbrenging van de 508 is al tamelijk direct, en met de 20-inch wielen en Michelins met stijve bandwang en extreem veel grip wordt dat nog versterkt. Mede dankzij een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling over de voor- en achteras, plus de notie dat het meeste gewicht laag in de auto ligt, is er echt een sensatie van bijna eindeloos veel grip op de vooras. In de comfortstand is het onderstel nog steeds aan de stevige kant, maar niet te hard voor dagelijks gebruik. In de Sport-stand blijft hij mooi vlak en kun je enorm veel snelheid vasthouden op een bochtig traject. Het ESP zal in de sportstand vrijer zijn, maar niet uitgeschakeld kunnen worden. Het is tekenend voor de auto in zijn geheel. Een gaaf ding om te zien, met de vaardige hand van de Peugeot Sport-ingenieurs er duidelijk in herkenbaar, maar ook een auto met enkele aangeboren beperkingen die hem ervan weerhouden om dezelfde legendarische status als de 205 GTI of RCZ R te bereiken.

Eindoordeel

Dappere en deels geslaagde poging om groene techniek in een begeerlijke jas te verpakken, maar met een hybride 508 als basis kan zelfs Peugeot Sport geen wonderen verrichten.

Specificaties Peugeot 508 PSE Sport Engineered

  • Prijs: Vanaf 70.000 euro
  • Topsnelheid: 250 km/h
  • Acceleratie 0-100: 5,2 s
  • Gem. verbruik: 1 op 49
  • CO2-emissie: 46 g/km
  • Brandstofmotor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 200 pk (147 kW)/6000 min-1
  • Max. koppel: 300 Nm/3000 min-1
  • Elektromotor transmissie: 81 pk/320 Nm
  • Elektromotor achteras: 83 pk/166 Nm
  • Max. systeemvermogen: 360 pk/520 Nm
  • Transmissie: achttrapsautomaat
  • Accupakket: 11,5 kWh
  • Massa leeg: 1850 kg

Door Dries van den Elzen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen