‘Regels voor kopen op afspraak werken niet’

Afbeelding: ANP

De verplichting die momenteel geldt om vier uur van tevoren te reserveren voor een winkelafspraak werkt niet voor zowel consumenten als winkelbedrijven.

De meerderheid van de beschikbare plekken blijft leeg en een op de vijf consumenten die een reservering maakt, komt uiteindelijk niet opdagen. Dat becijferde branchevereniging INretail na een enquête onder de leden.

Dubbel gepakt

Volgens de branchevereniging worden winkelbedrijven zelfs dubbel gepakt. Doordat kopers niet komen opdagen ontstaan er onverwacht lege plekken in de reserveringsagenda, maar die gaten mogen niet aan een andere consument beschikbaar worden gesteld. „Omzetkansen kunnen zo niet worden benut terwijl de non-food retail nog steeds verlies lijdt en inmiddels een miljardenschuld heeft opgebouwd.”

Lees ook: Limburgse ondernemers: ‘Schrap die vier uur wachttijd bij het winkelen’

Ook consumenten hebben volgens INretail moeite met de regels. Zo zou er weinig begrip zijn voor de maatregelen. Een op de vijf consumenten vraagt aan winkeliers om soepel met de regels om te gaan. Maar als ze dat doen dan lopen ondernemers het risico beboet te worden.

Versoepelen

INretail vindt sowieso dat de extra coronabeperkingen voor winkels geschrapt moeten worden omdat ze in de ogen van de brancheorganisatie op een veilige manier open kunnen. De brancheorganisatie roept het kabinet daarom nogmaals op maatregelen voor winkelbezoek te versoepelen.

Door Redactie

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Je las zojuist een gratis artikel, maar niet al onze journalistiek is gratis. Dagelijks publiceren we meer dan 100 Plus-artikelen in de vorm van nieuws, achtergronden, analyses en opinie.

Onze verslaggevers zijn 24/7 bezig met het schrijven van deze verhalen. Zodoende geven we duiding aan het nieuws en helpen we de Limburger met het vormen van een mening.

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week.

Bekijk de actie-abonnementen