Ruud Rutten (Blerick) drijvende kracht achter kritisch rapport rijschoolbranche

Afbeelding: © Ruud Rutten

Ruud Rutten is eigenaar van de gelijknamige rijschool in Blerick. Door alle onrust in branche, hield hij zich – mede op verzoek van minister Cora van Nieuwenhuizen- bezig met de professionalisering van de autobranche. Afgelopen week tijdens de presentatie van het rapport door Emile Roemer kreeg Rutten in Den Haag het eerste exemplaar aangeboden.

De autorijscholenbranche kampte al geruime tijd met problemen en was jarenlang onderwerp van discussie. Regelmatig was er sprake van misstanden, waaronder misleiding van consumenten, oneerlijke concurrentie en examenfraude. Daarnaast bleek het aantal verkeersongevallen onder de leeftijdsgroep jonge, beginnende bestuurders (18-24-jarigen) relatief hoog. Het slagingspercentage voor zowel theorie- als praktijkexamens was relatief laag. Vernieuwing bleek nauwelijks van de grond te komen. Met de door Ruud Rutten opgerichte Alliantie Samen Sterk was al geprobeerd om veranderingen door te voeren.

Verdeeldheid
“Er was enorme verdeeldheid in de branche,” aldus Rutten. “Het ging problemen tussen rijscholen en brancheorganisaties onderling, maar tevens was er regelmatig strijd met het CBR. Een oplossing kwam er echter niet. Op enig moment heb ik de stoute schoenen aangetrokken, een plan bedacht om alle neuzen dezelfde kant uit te krijgen en dit voorgelegd aan minister Van Nieuwenhuizen. Haar reactie luidde: ‘Als je dat lukt, dan doe ik mee.’ Het gevolg was dat we in 2019 met alle partijen bij elkaar zijn gekomen in Den Haag. Daar is het onderling vertrouwen in elkaar uitgesproken met als doel om de branche een betere uitstraling te geven en alle misstanden voor eens en voor altijd op te lossen.” Iedereen moest volgens Rutten over de eigen schaduw stappen en niet meer in het openbaar negatieve geluiden laten horen. Voor wie zich daar niet aan kon of wilde houden, was geen plek meer in het overleg. Zowel minister Van Nieuwenhuizen als Alexander Pechtold, directeur CBR, volgden de ontwikkelingen vanaf november 2019 intensief. “In juni afgelopen jaar hebben we een document ingeleverd waarmee vervolgens een volkomen onafhankelijk persoon, in dit geval Emile Roemer, mee aan de slag is gegaan.”

Kritisch rapport
Volgens Rutten is in het kritische rapport dat Roemer afgelopen week presenteerde geen woord gelogen. “Er moet veel veranderen. De opleiding tot instructeur moet beter. Hetzelfde geldt voor de leerlingen. Tevens moet de hele organisatie rondom het behalen van het rijbewijs anders. Dat is echt niet meer van deze tijd. Op de middelbare school behaal je tijdens het examenjaar diverse deelcertificaten die meetellen. In het traject richting het rijexamen kun je 35 lessen foutloos rijden, maar maakt de kandidaat bij het examen 1 fout, moet deze persoon opnieuw op en dus ook extra lessen volgen. Dat kost weer extra geld.”

Fraude en misstanden
Ook de misstanden in de branche waren Rutten en veel van zijn collega’s een doorn in het oog. “Er was sprake van fraude, rijscholen die hun leerlingen besodemieterden en zelfs lessen tegen betaling in natura aanboden. Het ging van kwaad tot erger. Of de leerling moest voor een aantal lessen vooraf betalen, maar kreeg dan minder lessen als afgesproken. Als een rijschool een goedkoop pakket aanbiedt waarin een beperkt aantal lessen inclusief examen zijn verwerkt, wil dat niet zeggen dat de kandidaat ook daadwerkelijk slaagt. Uiteindelijk is de leerling vaak nog duurder uit bij die prijsstunters. Dat het slagingspercentage in ons land te laag is, heeft mede daar mee te maken. Er zijn gelukkig voldoende rijscholen in het land die wel keurig functioneren, daarvan zeggen wij als branche: zorg dat die meer waardering krijgen. Neem het vak van instructeur bijvoorbeeld serieuzer. Deze mensen zitten soms wel tot 10 uur per dag in een wagen. Honderd procent concentratie is daarbij van groot belang. Een fout kan grote gevolgen hebben. Ze zijn verantwoordelijk voor het welzijn en veiligheid van veel mensen.”

En nu? Het rapport is gepresenteerd, maar dit kabinet is demissionair. Wordt het toch goed opgepakt? “De minister heeft ons toegezegd dat ook zij van mening is dat dit niet te lang kan blijven liggen. Wat ze nu nog kan doen, zal ze zeker oppakken en dit rapport ook op juiste wijze overdragen aan haar opvolger. Ik hoop, maar verwacht ook dat de branche op korte termijn de vruchten van al deze inspanningen kan plukken.”


De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg