Mercedes-Benz S-Klasse: klaar voor de zevende ster?

De zevende generatie S-Klasse. Afbeelding: Daimler AG

Is dit feitelijk de beste auto ter wereld? Dat is een vraag die bij elke introductie van de S-Klasse de kop opsteekt. We hebben hem getest, niet alleen op rijeigenschappen, maar ook op de wellness-schaal.

Zo’n fullsize-limousine testen is ook een soort hotelrecensie schrijven. Hij moet op zijn minst vijf sterren halen om in deze klasse te kunnen meedoen. Of gaat deze zevende generatie voor meer? Is het zo’n superster dat hij kan meedoen met de allerbesten? Een nieuwe S-klasse testen is hoe dan ook de thermometer in de autotop steken. Want al sinds 1972 laat de S met innovaties en luxevoorzieningen zien wat de laatste stand van zaken is en maakt hij aanspraak op de titel ‘beste auto ter wereld’.

Autotest Mercedes-Benz S-Klasse. Video: Autovisie

Waar verlegt de S-Klasse ditmaal de grenzen mee? Het antwoord schuilt vooral onderhuids, maar heel veel ontdek je al in het interieur. Dat is geen cabine maar een salon met de laatste versie van Mercedes’ geavanceerde MBUX-systeem, waarmee door middel van voice-control heel veel functies zijn te bedienen. En dat werkt ook echt; je hoeft niet eerst op spraakles, deze S verstaat je in een keer.

HD-kijkdoos

Een nieuwe, opzienbarende feature is het 3D-dashboard. Dat zit in een breedbeeld display direct voor je stuur. Je kijkt in een soort HD-kijkdoos van de toekomst. Nog niet eerder vertoond, ook niet bij veel duurdere concurrenten als Bentley en Rolls-Royce. Hetzelfde geldt voor de head-up display, want die maakt van de hele voorruit een bijna kamerbrede display. Het systeem projecteert grote pijlen op het wegdek en geeft heel veel informatie. Zóveel dat je al die verzamelde informatie soms als too much ervaart. Als je navigeert, zie je de kaart en aanwijzingen in die futuristische 3D-kijkdoos, maar ook op de centrale grote display én in de head-up display.

Mercedes-Benz S-Klasse: klaar voor de zevende ster?
Foto: Daimler AG

De S-Klasse is helemaal nieuw, maar wel gebaseerd op een doorontwikkeling van bestaande architectuur. Als eerste is de S-Klasse leverbaar met twee diesels, de S 350d en S 400d, en twee benzinemotoren. Wij reden met de S 500 en er is ook S 450. Allebei zijn dat geen achtcilinders zoals langer geleden, maar zescilinder lijnmotoren, uiteraard voorzien van turbotechniek. Behalve de instapper, de S 350d die 130.682 euro moet kosten, heeft elke S-Klasse vierwielaandrijving. Ook de 9-traps G-Tronic automaat is altijd aan boord. De achterwielbesturing die tot 10 graden wieluitslag heeft, is een optie. Wel standaard is luchtvering, MBUX-entertainment, een vingerafdrukscanner en veel meer. Maar er is natuurlijk ook een heel lange optielijst. De stoelen met actieve lendensteun die tegendruk geven in een bocht, zijn nog steeds een functionele gimmick waar je gegarandeerd indruk mee maakt, maar kennen we al van generaties terug. Net als de massagefuncties, verwarming en ventilatie, maar alles is weer wat overzichtelijk en mooier gepresenteerd in zeer strakke, digitale menu’s van het wellness-oord dat S heet. Modern comfort, verzorgd door de laatste technieken, is het unique selling point van wat de Duitsers de Sonder- of Superklasse noemen.

Mercedes-Benz S-Klasse: klaar voor de zevende ster?
Foto: Daimler AG

Ordinaire race

Grensverleggend rijden moet je bij de S-Klasse niet zoeken in nog betere acceleratietijden of hogere topsnelheden. De absolute limousineklasse doet al langer niet meer mee aan die ordinaire race; een auto in deze klasse mag, bij voorkeur ongemerkt, in vijf tellen voor zijn baas naar 100 km/h sprinten. Over ongemerkt gesproken, de automaat betrapten we af en toe bij het wegrijden uit stilstand toch op een schokje. Dat wil je als chauffeur niet, want de beste in hun vak rijden geheel schokvrij. Om de mild-hybride aandrijflijn perfect te laten presteren is er dus nog ruimte voor een kleine update. Eenmaal aan de rol raakt Rolls-Royce zijn patent op de term waften kwijt en moeten de Britten die op zijn minst delen met deze S-Klasse. Deze kwalificatie voor het ultieme, superzachte, deinende veercomfort krijg je namelijk ook in deze S-Klasse wanneer je de rijstandenknop op Comfort zet. Uiteraard kun je met diezelfde knop het onderstel en motormanagement in meer sportieve rijstanden zetten. Dan reageren de automaat en besturing sneller.

Mercedes-Benz S-Klasse: klaar voor de zevende ster?
Foto: Daimler AG

Rijhulpen

De rijstrookassistent en stuurhulp houden je weer beter dan voorheen tussen de lijntjes, ook als je een bocht door moet rijden. Het stuur hoef je slechts lichtjes vast te houden, de techniek doet het stuurwerk voor je. Al die systemen gaan weer iets verder dan hun voorgangers en evenaren Tesla qua zelfrijdende capaciteiten. De rijhulpen zijn vooral heel geciviliseerd en kunnen nu nog beter omgaan met complexe situaties in druk verkeer. Korte plotselinge remingrepen als je de rijstrook dreigt te verlaten, laat de beste Benz voortaan achterwege. Hij waarschuwt je nu met de interieurverlichting en geluidssignalen. Als het gevaar van rechtsvoor komt, dan licht in die hoek van het interieur de verlichting, die rondom in stroken over het dashboard en de deuren loopt, op en gaat knipperen. Je ziet zo letterlijk uit welke hoek het gevaar komt. En zo is er meer, want mocht de auto merken dat een aanrijding van bijvoorbeeld rechts dreigt, dan tilt hij zich in een fractie van een seconde op met behulp van het optionele E-Active Body Control, zodat de sterkere dorpels en onderzijde van de auto de grootste klap opvangen. En zo zit deze Benz boordevol geavanceerde techniek. Het mooie is dat het zo goed werkt, dat je minder vaak dan bij andere auto’s zoekt naar de knop om die rijassistenten vrijaf te geven. Uptempo bochten rijden met zo’n bijna 5,30 meter lange limo die bijna twee ton weegt, kan wel, maar echt lekker is het nooit. Niet erg en zelfs een toekomstige AMG-versie hoeft dat niet te veranderen wat mij betreft. Dit is de comfortklasse en dat moet vooral zo blijven.

Beste ter wereld?

Maar is het de beste auto ter wereld? Ook als je hem vergelijkt met Rolls-Royce en Bentley en zeker als je value-for-money meerekent, is het antwoord: ja. Natuurlijk zit er minder handwerk in de Mercedes-Benz, maar dat wil niet zeggen dat de bouwkwaliteit en de materialen niet van topniveau zijn. Deze S-Klasse heeft niet alleen meer state-of-the-art techniek aan boord met al die geavanceerde displays en rijassistenten, maar ook de luxe en rijervaring vormen de absolute top. En dat voor een veel lagere prijs. Want de S500 Lang die wij reden, kostte met de opties nog geen 190 mille, ‘standaard’ kost hij dik 150.000 euro. Een nieuwe Rolls-Royce Ghost kost bijna vier ton. En als je naar de techniek en nabije toekomt kijkt, is deze S-Klasse zeer bij de tijd. Zo is er een plug-in hybride, de S 580 E, en die kan 100 kilometer op elektropower rijden. Echte luxe en topcomfort in deze klasse is straks overigens elektrisch, dat hebben Rolls-Royce en Bentley al verklaard. Bentley zegt in 2030 afscheid van alle benzinemotoren te nemen, Rolls-Royce heeft dan pas het eerste volledig elektrische model gepland, omdat het de hybridestap overslaat en het in een keer goed wil doen.

Status

Blijft over de statuskwestie en die is cruciaal in deze klasse. Rolls-Royce-baas Torsten Möller Ötvös benadrukte dat het merk meer een luxe- dan een automerk is. Niemand heeft een Rolls-Royce nodig voor vervoer, daarvoor hebben ze in Amerika steeds vaker ook een Tesla, merkte de CEO heel realistisch op. Hoe dan ook, dat Mercedes-Benz op de statusschaal lager scoort dan eerdergenoemde toppers, behoeft geen toelichting. We gaan de rangorde binnenkort weer bepalen als Mercedes-Benz terugslaat met een Maybach-versie, misschien haalt die wel zeven sterren.

Specificaties Mercedes-Benz S 500 4MATIC Lang

  • Prijs: € 151.902
  • Topsnelheid: 240 km/h
  • Acc. 0-100: 4,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 12,3
  • CO2-emissie: 185 g/km
  • Motor: 2999 cm3, turbo, zes-in-lijn
  • Plaatsing: voorin lengterichting
  • Max. vermogen (gecomb.): 457 pk (336 kW)/ 5900 min-1
  • Max. koppel benzinemotor: 520 Nm/ 1800 min-1
  • Brandstof: benzine/elektrisch
  • Transmissie: 9 traps-automaat
  • Aandrijving: vierwielaandrijving

Door Jaco Bijlsma

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen