Mercedes-Benz EQA: oogsten nu het kan

Afbeelding: Daimler AG

Mercedes-Benz komt als eerste van de Duitse luxemerken met een compacte elektrische crossover. De EQA is gebaseerd op de GLA en gaat 49.995 euro kosten. Is het daarmee een goede deal?

Audi en BMW laten nog even op zich wachten als het gaat om het aanbieden van een – enigszins – betaalbare crossover in het C-segment. Mercedes-Benz trapt af met deze EQA die leverbaar is voor 49.995 euro. Hij gaat de concurrentie aan met de elektrische modellen van Volkswagen. Denk aan de ID.3 en ID.4, maar ook de Koreanen leveren in deze prijsklasse al interessante varianten en werken aan een nieuw offensief. De EQA staat op het platform van de A-familie en is feitelijk een elektrische uitvoering van de GLA. Hij wordt tussen de reguliere A’tjes gebouwd in het Duitse Rastatt. Hij staat dus niet op een speciaal EV-platform, maar op een bestaande bodemplaat die voor de compacte modellen wordt gebruikt, analoog aan de EQC die integraal onderdeel is van de C-familie en gebroederlijk met de GLC van de band loopt. De EQA-techniek gaat ook gebruikt worden voor de komende EQB. U raadt het al: dat is een elektrische GLB. De EQ-range wordt in 2021 ook nog uitgebreid met de EQS, een elektrisch aangedreven limousine die naast de S-klasse in het programma komt en puur als EV is ontwikkeld, waardoor hij technisch weinig deelt met het traditionele vlaggenschip. Kortom, Mercedes-Benz geeft gas, of stroom, met uitbreiding van de EQ-range.

Autotest Mercedes-Benz EQA. Video: Autovisie

Crossover

De EQA is de eerste elektrische crossover van Het Huis. Ze hadden enkele jaren terug wel een elektrische MPV in het programma, maar die B 250 e met piepkleine actieradius en beperkte laadmogelijkheden komt uit een vervlogen tijdperk. Deze EQA ziet eruit als een GLA met de gestroomlijnde grille van de EQC en een lichtstrip over de breedte van de neus. Op de achterzijde worden de lichtunits eveneens met elkaar verbonden via ledjes, waardoor de kentekenplaat naar de bumper is verhuisd. Overigens zou de compacte EV van Mercedes-Benz in eerste instantie een A-klasse hatchback worden, zoals die eerder te zien was op de autoshow in Frankfurt. Uiteindelijk is toch voor een crossover gekozen, omdat de accu daarin makkelijker te verwerken is en er vanuit de markt een groeiende vraag is naar opgehoogde modellen. De EQA heeft tussen de assen een accupakket met een bruikbare capaciteit van 66,5 kWh, waarmee hij een bereik van 424 kilometer moet halen. Met een dergelijke range blaast hij de eerdergenoemde concurrentie niet weg, maar kan hij ze wel goed partij geven. Hij komt onder de aanduiding EQA 250 met 190 pk en 375 Nm op de aangedreven voorwielen op de markt. Later volgen er andere varianten, waaronder een vierwielaandreven versie met 272 pk en een long range EQA die meer dan 500 kilometer actieradius kan halen.

Mercedes-Benz EQA: oogsten nu het kan
Foto: Daimler AG

Rijden

We konden rijden met de 190 pk-versie en daarmee is hij voldoende gemotoriseerd. Vanuit stilstand wordt het koppel gelimiteerd om zonder wielspin en met souplesse op gang te komen. Hij kan in 8,9 seconden 100 km/h halen en de topsnelheid is begrensd op 160 km/h, gebruikelijke cijfers in de wereld van de EV’s. Met de flippers aan het stuur zijn er vier regeneratiemodi te kiezen. Van lang uitrollen tot stevig vertragen op de motor om energie terug te winnen. Rond de 350 kilometer moet haalbaar zijn. De accu is binnen zes uur gevuld aan een publieke laadpaal in de woonwijk, waaraan hij maximaal 11 kW binnentrekt door een driefasenboordlader. Aan een DC-snellader pakt hij 100 kW en dan is de batterij in 30 minuten van 10 tot 80 procent opgeladen. Keurige, maar geen grensverleggende waarden in deze prijsklasse.

Interieur

Het interieur is in grote lijnen identiek aan dat van een gewone GLA. Dat betekent grote schermen, ronde ventilatieroosters, accenten in pianolak, een nette afwerking en in dit geval EQ-instrumenten. De kwaliteitsbeleving is aanzienlijk hoger dan die in een Volkswagen ID.3. Het fraaie MBUX-multimediasysteem assisteert waar nodig en berekent de optimale route langs een laadpaal als de reis langer is dan het bereik van de accu. Eigenlijk gewoon verplicht gebruiksgemak in een elektrische auto. Voorts treffen we een hoge en goede zitpositie aan op fijne stoelen. Achterin zitten de passagiers er minder prettig bij. De bodem van de auto is verhoogd door de daarin weggewerkte accu, terwijl de zitting van de bank op dezelfde hoogte is blijven staan als in een GLA om voldoende hoofdruimte te houden. Het nadeel daarvan is dat de bank nu erg laag staat ten opzichte van de vloer, waardoor er geen steun is voor de bovenbenen. Bovendien is de zitting kort en nogal horizontaal geplaatst. Niet bevorderlijk voor een aangename zit, terwijl de beenruimte voldoende is. De kofferbak heeft flink aan capaciteit ingeboet door de elektrificatie van dit platform. Er is nog maar 340 liter in plaats van 435 liter in de GLA.

Mercedes-Benz EQA: oogsten nu het kan
Foto: Daimler AG

Het verdere comfort voldoet aan de standaard van Mercedes-Benz. Door het forse gewicht van 1940 kg is hij straffer geveerd dan een GLA en van dikkere stabilisatoren voorzien. Er is voelbaar meer spanning in het onderstel zonder dat de wielen klapperen onder de auto, want oneffenheden worden vrijwel probleemloos verwerkt. De demping controleert de wielbewegingen goed, maar alleen op korte hobbels is de achteras wat stug. De besturing gaat licht en precies, waardoor hij makkelijk te manoeuvreren is. De overbrenging is niet zo overdreven direct als op sommige moderne Mercedessen, waardoor je vloeiend kunt sturen.

Voorlopig heeft Mercedes-Benz in deze elektrische klasse van de andere Duitse luxemerken Audi en BMW nog weinig te duchten. Met deze EQA moet het oogsten nu het kan.

Eindoordeel

Geen grensverleggende elektrische crossover in het compacte luxesegment, maar een auto die vooral veel voldoendes scoort. Moet het voorlopig hebben van het gebrek aan concurrentie.

Specificaties Mercedes-Benz EQA

  • Prijs: € 49.995
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,9 s
  • Gem. verbruik: 17,8 kWh/100 km
  • Accucapaciteit (netto): 66,5 kWh
  • Actieradius WLTP: 424 km
  • Laden: 11 kW AC, 100 kW DC
  • Motor: synchroonmotor met permanente magneet
  • Gec. max. vermogen: 190 pk (140 kW)
  • Max. koppel: 375 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Massa leeg: 1940 kg
  • Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Door Peter Hilhorst

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen