DSM begint initiatief om Limburgse jongeren gezonder te laten eten

Afbeelding: © DSM

DSM begint samen met Zuyd Hogeschool, VISTA college, GGD Zuid Limburg, Brightlands Campus Greenport Venlo en andere partijen een Food Boost Challenge. Doel is om jongeren gezond te laten eten en leven. “Mensen krijgen steeds vaker gezondheidsproblemen door ongezonde voeding.”

Dinsdag kondigde DSM aan dat het bedrijf zich volledig gaat toeleggen op gezondheid, voeding en bioscience. De Food Boost Challenge past naadloos in dat initiatief, zegt Edith Schippers, president DSM Nederland. “Het aantal jongeren met overgewicht stijgt. Corona heeft dat versterkt, het thuishangen en minder bewegen heeft de situatie geen goed gedaan. Met de Food Boost Challenge in Limburg willen we daarin verandering brengen.”

Voor, door en met jongeren
Het Food Boost Challenge concept is een initiatief van Foodvalley NL, Medical Delta Living Lab VIT for Life en HortiHeroes dat deze zomer gestart is in het Westland. Ook daar is DSM partner. Schippers: “Sterk is dat het een initiatief is mét, voor en door jongeren. Ze bevragen elkaar wat ze belangrijk vinden, hoe ze kiezen, waaraan ze behoefte hebben en hoe zij denken gezonder te kunnen eten. We luisteren, daarna gaan we als partners aan de slag.” De jongeren worden via de scholen benaderd om mee te doen. Vmbo-leerlingen en mbo-studenten vormen de belangrijkste doelgroep.

Groeiend probleem
Wat de oplossingen betreft, die kunnen alle kanten opgaan, zegt Schippers. “Denk aan nieuwe, gezonde en lekkere producten, maar ook aan handige apps of wearables, een andere inrichting van winkels of een aanpassing van kantines. Belangrijk is dat de oplossingen daadwerkelijk tot een gezondere eetstijl leiden. Dat is hard nodig in de strijd tegen onder meer obesitas, diabetes en hart- en vaatziekten. Ongezonde voeding leidt tot minder immuniteit, overgewicht en andere ziekten. Dat is een groeiend probleem.”

Uitnodiging
De Food Boost Challenge is de eerste van een reeks nieuwe maatschappelijke initiatieven die DSM samen met partners gaat ontplooien op het gebied van gezonde voeding. “Het probleem van ongezonde voeding is te groot voor één partij om alleen aan te pakken. Bedrijven en organisaties die aan willen haken, zijn dan ook van harte uitgenodigd om mee te doen. Samen kunnen we de wereld wél veranderen.”


De inhoud van deze productie valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid van De Limburger. Meer van WijLimburg
Heerlen