‘Mach mit!’ vraagt aandacht voor het Duits, maar lang niet overal wordt ‘mitgemacht’

‘Austausch’ luidt het thema van de Actiegroep Duits dit jaar. Excursies zoals naar de kerstmarkt in Aken horen daar ook bij om het land en de cultuur te leren kennen. Afbeelding: ANP

Met het project ‘Mach mit!’ vroeg het Duitsland Instituut Amsterdam woensdag aandacht voor het belang van de Duitse taal in het Nederlandse onderwijs. De deelname van Limburgse scholen aan dat project was niet overweldigend. Maar dat zegt niet alles.

‘Mach mit!’, heet het lespakket dat de Actiegroep Duits van het Duitsland Instituut Amsterdam aanbiedt om op de Dag van de Duitse taal aandacht te vragen voor de buurtaal. Massaal lijkt er op deze woensdag in Limburg – dat voor 212 kilometer grenst aan Duitsland – echter niet mitgemacht. Als je althans afgaat op het aantal aangevraagde lespakketten: elf docenten uit het voortgezet onderwijs in Limburg meldden zich daarvoor, laat Petra Schulze Göcking van het Duitsland Instituut Amsterdam weten. In totaal waren er 192 aanvragen uit het hele land.

Indicatie

„Het zegt niet alles, maar het is misschien wel een indicatie”, zegt de woordvoerster. Meedoen aan die dag kan trouwens ook door gewoon een Duits liedje op te zetten, of het grappigste Duitse woord of lievelingswoord te delen op Twitter, zegt de organisatie. Het thema van dit jaar is ‘Austausch’: stedentrips, excursies, uitwisseling; ‘het meest leerzame voor leerlingen’, luidt de redenering. „Die aantallen zeggen inderdaad niet alles”, vindt ook Sanne Tonnaer van de elf scholen tellende Stichting Onderwijs Midden-Limburg (SOML). „Uitwisselen doet ons Connect College al jaren met de Gesamtschule in Mönchengladbach en het vmbo van Connect gaat al jaren in het project ‘Unbegrenzt’ met leerlingen de grens over naar Duitse bedrijven en krijgt bijvoorbeeld ook sollicitatietraining in het Duits. En de scholengemeenschap Sint Ursula in Heythuysen werkt samen met basisscholen uit de omgeving waar Duits gegeven wordt.”

‘Mach mit!’ vraagt aandacht voor het Duits, maar lang niet overal wordt ‘mitgemacht’
Foto: Getty Images/iStockphoto

Leraren Duits

Het tekort aan Deutschlehrer ziet het Duitsland Instituut als een groot probleem. Naar schatting ruim honderd studenten beginnen jaarlijks aan een lerarenopleiding Duits. Daarvan valt 20 procent in het eerste jaar uit. Vanaf 2025 zou een op de tien vacatures onvervuld blijven, ook als gevolg van de toenemende groep vertrekkers, die met pensioen gaat.

Navraag leert dat de drie Venlose OVGO-scholen Valuascollege, College Den Hulster en het Blariacum dit jaar niet deelnemen. Docente Kim Bartels van de Nieuwe Thermen in Heerlen had daarentegen wel een lespakket besteld bij het Duitsland Instituut om de Dag van de Duitse Taal te vieren. Maar ze heeft het niet ontvangen. „Als ik het gekregen had, dan was ik op mijn vrije woensdag nog wel naar school gegaan.”

Belang van Duits

Jill Ritterbeeks, docent Duits aan het Grotius College in Heerlen, heeft geen lespakket nodig om te blijven hameren op het belang van het Duits, al speelt ze deze woensdag wel met een groep het op Duitsland gerichte online-escaperoomspel dat de Actiegroep Duits heeft aangeboden. „Voor hun ouders en grootouders was het de gewoonste zaak van de wereld om Duits te spreken, maar voor onze leerlingen is Duits gewoon een moeilijke taal”, zegt ze. „Ik doe heel veel om het Duits niet alleen maar te associëren met ‘de Tweede Wereldoorlog en saai’. Ik laat zien wat het betekent om te studeren in Aken, we gaan met de leerlingen naar de kerstmarkt en benadrukken hoe belangrijk Duitsland als handelspartner is. Ik doe er alles aan om ze te doordringen van de meerwaarde van Duits op de lange termijn. Je hebt in deze regio echt een voorsprong als je die taal beheerst.”

Door Jos van den Camp

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu
Sittard-Geleen

Gemeenteberichten