DS 9 breekt met de Franse traditie

Grote Franse sedans worstelen doorgaans om de Duitse luxemuur te doorbreken. Weet de DS 9 wel een opening te vinden?

De DS 9 is het nieuwe vlaggenschip van Stellantis. Hij is van het formaat Mercedes-Benz E-Klasse voor de prijs van een C-Klasse. DS werkt toe naar een line-up van zes modellen en na de 9 volgt een traditionele hatchback voor het C-segment met het cijfer 4 om zijn positionering te verduidelijken. Het aanbod van DS zal bestaan uit hatchbacks, SUV’s en sedans, waarvan deze 4,93 meter lange 9 het absolute topmodel is. Hij staat op een verlengde versie van de EMP2-bodemplaat, die ook gebruikt wordt voor onder meer de 508.

Hoewel de DS 9 met zijn lengte van bijna vijf meter in het E-segment valt, ziet DS hem meer als een concurrent voor de bovenzijde van het D-segment. Denk aan de Audi A4, BMW 3-Serie en de eerdergenoemde Mercedes-Benz C-Klasse. Voor de aandrijflijnen put DS uit de bestaande stekkerhybride-varianten die we kennen van Opel, Peugeot, Citroën én DS. De basisprijs start bij 57.890 euro voor de E-tense 225 Performance Line+ en voor een kleine 3 mille extra is er de luxere Rivoli+. Voor dergelijke bedragen bent u ook van harte welkom bij de dealers van de Duitse D-segmenters.

Autotest DS9. Video: Autovisie

Beide DS-versies zijn voorzien van onder meer leer of alcantara, 19-inch wielen, een navigatiesysteem, rijhulpjes, gelaagde zijruiten, een geluidwerende voorruit en actieve schokdempers. Onder de motorkap de bekende 1,6-liter viercilinder turbomotor met 180 pk en 300 Nm die hulp krijgt van een 110 pk en 320 Nm leverende elektromotor, waardoor de gezamenlijke kracht uitkomt op 225 pk en 360 Nm. Hij heeft voorwielaandrijving, terwijl een achttraps automaat het samenspel regelt tussen het motorenduo. Door een 11,9 kWh-accupakket moet een elektrische range van 48 kilometer haalbaar zijn, terwijl opladen met 7,4 kW kan. Mogelijk nog dit jaar, en anders begin 2022, komt de 9 er als vierwielaandrijver met de 360 pk sterke PHEV-aandrijflijn uit de 508 PSE. Weer later volgt bovendien een stekkerhybride met 250 pk en een grotere elektrische range.

DS 9 breekt met de Franse traditie
Foto: Astuce Productions

Verwantschap

De verwantschap met de 508 is nog altijd duidelijk te zien. Het zijaanzicht vertoont overeenkomsten met de daklijn van de Peugeot, maar de 9 is een fraai geproportioneerde sedan met een luxe en exclusieve uitstraling in de juiste configuratie. De verchroomde elementen in de neus en achterzijde moeten refereren aan de bumpers van de originele DS. Wie niet van die verwijzing houdt, kan in plaats van chroom ook voor zwart kiezen. De led-koplampen beginnen een wervelende lichtshow door 180 graden te draaien na het starten, net als bij de DS 7. Een subtiele buiging naar het origineel maakt de hoog geplaatste verlichting aan weerszijden van de achterruit. Daar zaten vroeger de knipperlichten, maar dat mag niet meer en nu branden die ‘pitjes’ als het dimlicht aangaat. Hij rolt verder op 19-inch wielen met daaromheen verrassend sportieve Michelin Pilot Sport 4-banden, terwijl rubber met comfort als hoofddoel misschien logischer was geweest.

Vanbinnen weet de DS 9 een limousine-sfeer te creëren. De Performance Line+ heeft alcantara als thema voor de aankleding en de Rivoli+ leer, maar de versie die wij reden, was voorzien van het Opera-pakket dat 4950 euro extra kost. Dat bevat nappaleer voor de stoelen en in alle DS 9’s zijn de kunststoffen van het dashboard ingepakt met (kunst)leer. Het ziet er allemaal zeer verzorgd uit. Centraal het multimediasysteem dat we kennen uit andere Stellantis-modellen. Dat blinkt niet uit in snelheid, logisch ingedeelde menu’s of bedieningsgemak.Sowieso is de ergonomie niet zijn sterkste punt, want de knoppen voor de zijruitbediening zijn ondergebracht in de middentunnel, waardoor je tevergeefs met de hand naar het portier blijft gaan. Hij heeft fijne stoelen met veel comfort en uitgebreide verstelmogelijkheden. Standaard heeft de 9 een driezits achterbank en tegen meerprijs twee luxer gevormde zitplekken achterin. Zoals het hoort in een limo is de stoel van de voorpassagier vanaf de achterbank naar voren te schuiven voor extra beenruimte. Die is zonder meer riant te noemen en groter dan gemiddeld voor het D-segment.

DS 9 breekt met de Franse traditie
Foto: Astuce Productions

Aandrijving

De aandrijflijn hebben we inmiddels in tal van (voormalig PSA-)producten ervaren. In deze DS 9 is hij het stilst dankzij extra geluiddempende maatregelen. Zeker op kruissnelheid en volledig elektrisch rijdend blijft het aangenaam fluisterstil in het interieur. Maar onder vollast laat de viercilinder loeiend weten dat hij zich behoorlijk moet inspannen om de ruim 1800 kilogram wegende sedan op snelheid te brengen. Dan valt de DS even van zijn voetstuk om er bij constante snelheid weer op te klimmen. Het samenspel tussen beide elektromotoren verloopt wel soepel en ze vullen elkaar gedienstig aan. De achttraps automaat schakelt niet heel snel en reageert ook niet erg direct op veranderingen in de gasstand, maar neemt de tijd om de gevraagde commando’s redelijk vloeiend om te zetten in daden. Op prestatiegebied kom je niets tekort, maar van het DS-topmodel zou je een moeiteloze souplesse verwachten en die ultieme verfijning levert hij dan weer niet.

Rijden

Voor het onderstel geldt eigenlijk hetzelfde. Hij staat op stalen veren en heeft variabele dempers die via sensoren en een camera in de voorruit aangestuurd worden. Ze worden continu en onafhankelijk van elkaar aangepast om het comfort te verhogen. Die camera kan op een afstand van 20 meter oneffenheden in het wegdek van een centimeter groot waarnemen en de dempers daarop voorbereiden. Hij heeft thans niet de hydraulische bumpstops, want die veel comfort opleverende voorziening blijft (voorlopig?) exclusief voor Citroën. Hoe dan ook, de ‘voorspellende’ gave van het DS-onderstel werkt prima op ondulaties in het asfalt, want daar gaat hij gracieus overheen. Met kortere oneffenheden heeft het onderstel meer moeite. Dat komt door de 19-inch wielen voorzien van banden met een lage bandwang. Daardoor is het afrolcomfort niet optimaal, want je voelt ze dan bewegen onder de auto. Er komen rubberachtig dreunen uit de wielophanging. Dan kan hij het hoge verwachtingspatroon van zijdezacht veercomfort als chef DS niet waarmaken. De lichte besturing past wel helemaal in zijn comfortabele rol. Er zijn drie omwentelingen van links naar rechts nodig, zodat de chauffeur zijn stuurinput zorgvuldig kan doseren.

DS 9 breekt met de Franse traditie
Foto: Astuce Productions

Eindoordeel

Al met al levert DS met de 9 letterlijk veel auto voor het geld. Of het genoeg is om de Duitse muur te doorbreken valt te bezien, maar voor bepaalde vervoersbranches kan deze grote sedan met zijn redelijke prijs, forse beenruimte achterin, exclusieve uitstraling en stekkerhybride aandrijflijn interessant zijn. Dat is ook een manier om aan het imago te bouwen en wie weet slaagt de 9 dan alsnog in zijn missie.

Specificaties DS 9 E-Tense 225 Performance Line+

  • Prijs: € 57.890
  • Topsnelheid: 240 km/h
  • Acceleratie 0-100 km/h: 8,3 s
  • Gem. verbruik: 1 op 66,7
  • CO2-emissie: 33 g/km
  • Motor: vier-in-lijn, 1598 cm3, turbo + elektromotor
  • Max. vermogen (elektromotor): 180 pk (133 kW)/6000 min-1 (110 pk)
  • Max. koppel (elektromotor): 300 Nm/3000 min-1 (320 Nm)
  • Max. gec. vermogen: 225 pk
  • Max. gec. koppel: 360 Nm
  • Accucapaciteit netto: 11,9 kWh
  • Elektrische range: 48 km
  • AC-laadsnelheid: 7,4 kW
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: automatische achtbak, voorwielaandrijving
Door Peter Hilhorst

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen