Vier familieleden dood na gruwelijk ongeluk tijdens wijn maken in kelder

Foto ter illustratie. Afbeelding: ANP/HH

Een Italiaans dorp, gelegen in de Italiaanse provincie Cosenza, is in rep en roer na een bizar ongeluk. Vier mannen uit dezelfde familie zijn afgelopen zaterdag omgekomen na het inademen van giftige gassen uit een vat zelfgemaakte wijn.

De familie was afgelopen zaterdag bijeengekomen om de wijn naar de vaten te brengen, zodat ze het hele jaar daarvan konden drinken. Maar iets dat moet leidde tot genot, eindigde in een drama.

Horrorachtig

Een van de mannen ging de kelder in om de wijn te roeren. Hij viel op de grond, waarna zijn familieleden hem probeerden te helpen. Toen de andere mannen in kelder kwamen, vielen zij ook meteen op de grond neer. Ze stierven allemaal vlak na elkaar. De mannen hebben hun zelfgemaakte wijn nooit kunnen proeven.

Luchtventilatie

De 36-jarige schoondochter heeft het incident wel overleefd. Zij is volgens het politierapport flauwgevallen bij de ingang van de kelder. De vrouw is door een van de buren gereanimeerd en naar een lokaal ziekenhuis gebracht.

De vader, zoon en de broers zijn gestorven door onvoldoende luchtventilatie, blijkt uit het politierapport. Het is nog onduidelijk wie als eerste zijn bewustzijn verloor.

Vergiftiging

Tijdens het fermentatieproces van wijn komt koolzuurgas vrij. Bij een hoge concentraties treedt koolstofdioxidevergiftiging op. Als je deze gassen inademt, kun je binnen één minuut flauwvallen. Koolmonoxide is een kleur- en reukloos giftig gas, waardoor het heel moeilijk te herkennen is.

Door Redactie

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee