Herfstdip verwacht in webwinkels

Het distributiecentrum van webwinkel Wehkamp. Afbeelding: ANP

Het webwinkelen is dit jaar door corona tot nog grotere hoogte gestegen. Analisten verwachten echter een afkoeling van de stormachtige groei, nu de consument ook weer naar de winkelstraat gaat. Toch is digitaal winkelen een blijvertje. „Webwinkelen bespaart tijd, dat is voor de consument belangrijk.”

Van de digitale shoppers zei 26 procent dit jaar online 500 euro of meer te hebben uitgegeven, dat was in 2020 nog 21 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Opvallend: mannen geven meer geld uit aan onlineaankopen dan vrouwen. Een derde van de mannen besteedt in totaal 500 euro of meer, onder vrouwen ligt dit percentage op iets meer dan 20 procent. Voor de meeste kopers ligt het aankoopbedrag tussen 100 euro en 500 euro.

Tesla

Tijdens corona bestelden velen de weekboodschappen online, terwijl dat voordien nog niet het geval was. Voor een gezin gaat het dan al snel om een paar honderd euro, een grotere waarde dan bijvoorbeeld een besteld kledingstuk. „Tijdens corona zijn we ook bijvoorbeeld horloges in het duurdere segment online gaan bestellen, een artikel dat men voordien nog vaak in een juwelierszaak bekeek en aanschafte. Je kunt zelfs een Tesla online bestellen en zelf afhalen in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. We voelen ons steeds comfortabeler”, aldus sectoreconoom Albert Jan Swart van ABN Amro.

12 miljoen

Een andere verklaring voor het grotere bedrag is dat praktisch iedereen aan het webwinkelen geslagen is. Schafte in 2020 71 procent van de Nederlanders van 12 jaar en ouder online spullen of diensten aan, dit jaar is dat aantal gestegen naar 77 procent. Dat zijn bijna 12 miljoen mensen. Het meeste werd uitgegeven aan (sport)kleding, schoenen of accessoires zoals tassen en sieraden. Bijna de helft van de bevolking bestelde maaltijden bij een restaurant, fastfoodketen of een cateraar. Verder kocht ongeveer een derde van de shoppers met een paar klikken meubels, woonaccessoires, tuinartikelen, cosmetica of sportartikelen.

Kijken

„Door corona zien we ineens dat praktisch alles online gekocht kan worden”, zegt Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org. „Wat je ook maar kunt verzinnen, het is online te koop, tot aan een nieuwe bank aan toe. Er is enorme verschuiving in consumentengedrag. Soms gaan mensen eerst kijken naar een stofje voor de bank in de winkel om deze alsnog thuis online te bestellen.”

Films en series via streamingdienst of als download was goed voor 46 procent van de kopers, 35 procent kocht via de onlinekanalen muziek. Online kaartjes kopen voor bioscoop of concert daalde wel van 29 procent in 2020 tot 8 procent dit jaar. Dit had uiteraard alles te maken met de coronacrisis en de beperkende maatregelen in de culturele sector.

Herfstdip verwacht in webwinkels
Een pakketbezorger van PostNL. Foto: ANP

Vorig jaar noteerde PostNL nog een plus van 30 procent in het aantal pakketten, de verwachting is dat het dit jaar iets lager zal zijn. Vorig jaar ging PostNL ervan uit dat de pakkettenberg zonder corona 8 procent lager zou zijn. „De verwachting is dat het webwinkelen terug zal vallen nu de consument voor een deel weer teruggekeerd is naar de winkelstraat. In de sector houdt men rekening met een herfstdip”, zegt sectoreconoom Swart van ABN Amro.

Klachten

Hij gaat ervan uit dat het webwinkelen langjarig verder zal groeien, maar dat dit terug zal zakken naar een pad van voor de coronacrisis, circa 20 procent per jaar. Met het toenemend aantal bestellingen neemt ook het aantal klachten toe van 51 procent naar 56 procent. Te late levering en technische problemen bij het bestellen of betalen en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen worden het vaakst genoemd.

„Als we kijken richting 2030 verwachten we dat de onlineverkopen nog verder zullen stijgen. Zelfs een tube tandpasta kun je nu in een mum van tijd laten thuisbezorgen”, zegt Ten Ham. „Je hoeft zelf niet meer te sjouwen met een bank, dat is gemak. De andere plusfactor is tijd. Vroeger besteedden we veel tijd aan winkelen, maar die tijd kun je ook anders besteden.”

Door Yteke de Jong en Dave Krajenbrink

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu