Column: Limburg Leads slaat de plank mis

Afbeelding: Jean-Pierre Geusens

Het was weer genieten afgelopen week in het MECC in Maastricht. Als vanouds een congres. Limburg Leads. Fysiek. Met echte mensen, vooral geen schermpjes of Mentimeter-polls en tip top culinaire verwennerij die je van de provinciehoofdstad mag verwachten. Top! Toch slaat Limburg Leads de plank mis. En niet zo’n beetje. Niet op aankleding of vorm, maar op inhoud.

Limburg Leads predikt in te zetten op de Euregionale samenwerking. Al in de kick-off wordt door prins Constantijn van Oranje gewezen op de unieke ligging van Limburg in Europa. Het is het bekende verhaal: Binnen een uur sta je op de Grote Markt in Brussel en de Altstadt van Düsseldorf ligt om de hoek. Super voor de business. Er liggen legio kansen. Het is een boodschap die al jaren wordt verkondigd door vooral bestuurders en beleidsmakers. Dat Limburg Leads het tweedaagse event met deze boodschap opent en het belang nogmaals onderstreept is een sterke zet. Niks mis mee.

Als bezoeker verwacht ik na zo’n ambitieuze opening een programma dat mij verder helpt met en in deze ambitie. Of me - als ik nog niet enthousiast geworden ben - in contact brengt met personen die me kunnen helpen om in Luik of Tüddern zaken te doen. Wie met deze verwachtingen door het Mecc loopt en de verschillende programma’s bekijkt, komt bedrogen uit. Een kopie van alle congressen uit de Randstad lijkt voor twee dagen neergestreken aan Forum 100 in Maastricht. Op een paar kleine uitzonderingen na is het vooral veel van alles wat we op andere plekken ook al zien.

Een greep uit het aanbod: Christian Kromme. Geweldige spreker die je fascinerend meeneemt in de wereld van disruptieve technologie. Ik heb het als host van een talkshow bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zelf meerdere keren mogen ervaren. Maar het is niet iemand die je specifiek iets kan vertellen over de disruptieve kansen net over de grens in België of Duitsland. Als dat al lukt, blijft het bij een generiek verhaaltje. Idem voor Marieke Blom (ING), Atilay Uslu (Corendon) of het humoristische collectief De Speld. Allemaal onwijs sterke, inhoudelijke sprekers, maar niemand van al deze mensen sluit aan bij de o zo veelbelovende kick-off waar ‘euregionale samenwerking’ voor heel even hoog in het vaandel leek te staan. Dat is jammer. Waar zijn de dappere helden die wel de stap over de grens hebben gemaakt en daar al jaren succesvol mee zijn. Denk groots. Een bedrijf als Alibaba, dat zich vestigt in Luik, heeft een verhaal dat Limburg Leads kleur op de wangen geeft. En dat is nog maar één voorbeeld.

Misschien kan je het de organisatie ook niet kwalijk nemen. Al toen ik een ochtendshow maakte bij L1, hoorde ik vrijwel dagelijks de boodschap dat we voor werk toch vooral ook naar Aachen moesten kijken. Of voor een nieuwe business opportunity naar Maaseik en omstreken. Op een paar uitzonderingen na, hebben veel Limburgers daar geen zin in. De taalbarrière speelt begrijpelijkerwijs een rol. Maar ligt juist daar nou niet een kans voor Limburg Leads? Tuurlijk moet je ook vermaak en entertainment brengen. En de poorten voor vrienden uit de Randstad staan altijd open. Maar zet ook de mensen in de schijnwerpers die kunnen helpen bij bijvoorbeeld het overbruggen van die taalbarrière of een aanspreekpunt zijn voor het o zo belangrijke eerste contact over de grens. Tot volgend jaar!

Tom Jessen is ondernemer en dagvoorzitter

tom@t-talks.nl

Door Tom Jessen

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu