Pensioenfondsen beloven: er komt een standaardcode voor klachten

Foto ter illustratie.  Afbeelding: Getty Images

Als nieuwe voorzitter van de Pensioenfederatie is Ger Jaarsma nu anderhalve maand aan het werk. Inmiddels is de voormalig voorzitter van makelaarsvereniging NVM een flink aantal kennissessies over pensioenen verder. In zijn wittebroodsweken werd hij meteen geconfronteerd met het vroegtijdig vertrek van de Ombudsman Pensioenen Henriëtte de Lange. Zij voelde zich door de Pensioenfederatie niet gehoord in haar kritiek op de pensioenfondsen.

De belangrijkste kritiek van De Lange was dat veel mensen totaal verdwalen in de klachtenprocedure van hun pensioenfondsen. De Ombudsman consteeerde dat klagers eerst die hele procedure moeten doorlopen voor zij eindelijk hulp kan bieden. „Laat ik beginnen om te zeggen dat Henriëtte de Lange heel goed werk heeft gedaan en zeer gedreven was. Maar hierin konden wij elkaar niet vinden”, reageert Jaarsma. „Eerst moet die procedure bij het pensioenfonds doorlopen zijn, anders gaan die procedures bij het pensioenfonds én de Ombudsman door elkaar heen lopen.”

Haar punt was juist dat mensen helemaal verstrikt raken in die klachtenprocedures en het uiteindelijk gewoon maar opgeven.

„Dat signaal van de Ombudsman nemen we ook heel serieus. We blijven pensioenfondsen erop aanspreken duidelijk te communiceren naar deelnemers wat je moet doen als je een klacht hebt.”

Dat helpt blijkbaar niet.

„Daarom werken we nu ook aan klachtencode; een standaard voor klachtenafhandeling. Hoe die code er precies uit moet gaan zien, of dit uiteindelijk ook een voorwaarde zal zijn om lid te kunnen worden van de Pensioenfederatie, daar voeren we nu de discussie over met onze leden.”

Over communicatie gesproken: wat ook niet begrepen wordt is het maar uitblijven van indexatie, ondanks de miljarden aan rendementen. Pensioenfondsen zijn gehouden aan wettelijke regels, maar zijn tegelijk de gebeten hond. De eerste indexatie-rechtszaak is al in de maak.

„Overal waar ik kom blijf ik dat ook uitleggen, we zitten nu eenmaal nog met het systeem van die dekkingsgraden. Het is ook geen kwestie van schuld. We zitten in een andere tijd waar je niet meer 40 jaar bij eenzelfde werkgever een pensioen opbouwt. Juist daarom gaan we naar een nieuw stelsel toe, zonder dus die dekkingsgraden.”

Pensioenfondsen beloven: er komt een standaardcode voor klachten
Ger Jaarsma voorzitter Pensioenfederatie, de koepel van pensioenfondsen.  Foto: Rias Immink

Uit ieder onderzoek blijkt weer dat we te weinig kennis van ons pensioen hebben. Recentelijk onderzoek van Wijzer in Geldzaken laat zien dat veel minder mensen dan tien jaar geleden zichzelf ook verantwoordelijk voelen voor hun pensioeninkomen. Die zeggen overheid en pensioenfondsen regel het maar. Terwijl kern van het nieuwe stelsel juist is dat we zelf keuzes moet gaan maken over ons pensioen. Dat staat nogal haaks op elkaar.

Dat is ook zeer zorgelijk en ik beschouw het ook als mijn belangrijkste opdracht om - met name ook jongeren – hiervan bewust te maken.

Maar welke jongere bezoekt de website van de Pensioenfederatie?

„En jongeren kijken ook geen televisie meer. Het zal dus via een andere weg, met name sociale mediakanalen moeten gebeuren. Die campagnes gaan we samen de pensioenfondsen ook zeker voeren de komende tijd.”

U bent bij de NVM niet bepaald met stille trom vertrokken. Er was veel kritiek. Welke lessen heeft u uit die roerige periode meegenomen naar deze nieuwe functie?

„Als je grote veranderingen wilt doorvoeren, zoals bij de NVM toen nodig was, dan weet je dat je vrienden en vijanden maakt. Maar de les die ik heb meegenomen uit die periode is dat ik toen die veranderingen te snel wilde doorvoeren. Ik zal nu daar meer tijd voor nemen om ook meer mensen daarin mee te krijgen.”

Door Dave Krajenbrink

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee