Geblakerde groenten is de nieuwe foodtrend, en zo doe je het zelf thuis

Geblakerde spruiten met amandel, zeezout en tijm.  Afbeelding: Studio Philippi

Blakeren is het nieuwe roosteren: chefs blancheren en roerbakken groenten niet langer, maar voorzien ze snel van een donkere kleur die de smaak een extra dimensie geeft.

Geblakerde prei, geblakerde aubergine, geblakerde spitskool. Wie deze dagen in een eigentijds restaurant aan tafel gaat, heeft grote kans geblakerde groente op de menukaart aan te treffen.

Na roerbakken en roosteren, blakeren chefs nu volop. Bij blakeren kleurt de groente op hoog vuur aan de buitenkant donker, haast zwart. Vaak op de barbecue, maar ook de oven, grill- en koekenpan zijn hiervoor geschikt. Het contrast van de donkere blakersmaak en het zacht zoete centrum geeft een extra dimensie en is verrukkelijk. Wil je het geblakerde rokerige deel wel proeven, maar liever niet eten, verwijder dan het donkere vel of de buitenste schil van de groente.

Spruiten zijn heel geschikt om te blakeren. Spruiten zijn de knoppen die groeien aan de dikke stam van de spruitkool en rauw bevatten ze maar liefst drie keer zoveel vitamine C als sinaasappels per 100 gram. Mijn moeder kookte ze stuk, en serveerde ze met een melksausje. Daar gruwel ik nog van. Bovendien rook in mijn herinnering het huis dágen naar spruiten.

Gekookte spruiten vind ik inmiddels lekker, beetgaar gekookt en gebakken met pancetta, ui en tijm of met een romige gorgonzolasaus. Het kruidige en stevige aroma van tijm combineert perfect bij de uitgesproken smaak van spruiten. Strooi blaadjes tijm over geroosterde spruiten, voeg ze toe aan het melksausje of stoof takjes tijm mee met in witte wijn gestoofde spruiten.

Gegratineerd met Parmezaanse kaas of in een stamppot heb ik ze ook graag. Hoewel de huidige groene spruiten al lang niet meer zo bitter zijn, zijn er ook paarse spruiten die iets zachter en zoeter van smaak zijn.

Geblakerde spruiten met amandel, zeezout en tijm

25 minuten

bijgerecht

INGREDIËNTEN:

voor 4 personen

2 eetlepels olijfolie

500 gram panklare spruiten

25 gram amandelen

2-3 takjes tijm

zeezout

staafmixer met

hakmolen

Bereiding

Verhit een koekenpan tot deze begint te walmen. Voeg de olijfolie en meteen ook de spruitjes toe. Bak de spruitjes 4-5 minuten, tot ze zwartgeblakerd zijn. Schep ze regelmatig om.

Draai het vuur lager. Leg een deksel op de pan en smoor de spruitjes in 10-15 minuten beetgaar.

Maal intussen in de hakmolen de amandelen fijn. Rooster in een droge koekenpan de amandelen mooi bruin. Schep er de blaadjes van de takjes tijm en zeezout naar smaak door.

Serveer de spruiten bestrooid met de amandel-tijmmix.

Salade

Spruiten kun je ook prima rauw eten. Zeker als je geen fan bent van spruiten, kan de frisse en knapperige koolsmaak je bevallen. Schaaf of snijd schoongemaakte spruiten in flinterdunne reepjes. Meng de spruiten met fijngesnipperde sjalot en een handvol grof gehakte walnoten. Besprenkel de spruitensalade met een frisse walnootvinaigrette en bestrooi met tijm of peterselie.

Janneke Philippi is foodstyliste en kookboekenauteur. www.jannekephilippi.nl

Door Janneke Philippi

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Dagelijks worden meer dan 100 Plus-artikelen gepubliceerd door de verslaggevers van De Limburger. Steun de regionale journalistiek en word digitaal abonnee vanaf 1,04 per week.

Profiteer nu