Missie Streetwise NXT: kansen pakken in Limburgse winkelgebieden, want die liggen er volop

Saskia Nijbakker en Robert Peels begonnen The Salad Bakery in de Saroleastraat in Heerlen.  Afbeelding: Luc Lodder

De nieuwe generatie ondernemers in Limburgse winkelgebieden die wil innoveren, voelt zich onbegrepen. Streetwise NXT wil met steun van de provincie nieuw ondernemerschap ‘post-lockdown’ stimuleren.

Terwijl winkelketens Limburg de laatste jaren verlieten en er ook verder nogal wat winkeliers stopten, begeleidde bureau Streetwise van Simpelveld tot Roermond en Venray meer dan 450 ondernemers naar vestiging in diezelfde winkelgebieden. Stichting Streetwise NXT, dat afgelopen week met steun van de provincie van start ging, wil deze groep verder helpen en stimuleren bij uitbreiding en verdere innovatie.

De nieuwe generatie pioniert met innovatieve concepten, waarin bijvoorbeeld winkel en horeca worden gecombineerd of werkt met wekelijks wisselende assortimenten die geen grote voorraad vragen. Sociale media zijn hierbij heel belangrijk. „Wat zij doen, wordt te weinig opgemerkt”, zegt Sjaak Vinken van bureau Streetwise. „Winkelgebieden worden alleen nog als probleem gezien. Dat moet anders. Nieuw regionaal ondernemerschap kan die gebieden toekomst geven.”

Lees ook: Streetwise NXT stimuleert jonge ondernemers in Limburgse winkelgebieden: ‘Dat heeft nog steeds toekomst’

Slagingspercentage

De door Streetwise begeleide ondernemers hebben een slagingspercentage dat ver boven het door ING gemeten landelijk gemiddelde ligt (92 procent). „Deze groep is de coronacrisis niet voor niets goed doorgekomen. Sterker: een deel van hen wil uitbreiden en verder innoveren, of heeft dat al gedaan. Met NXT willen we hen ‘post-lockdown’ stimuleren. Door vraagbaak te zijn, maar ook door hen een gezicht te geven.”

Gemeenten, banken, financiers, politiek Den Haag en traditionele winkeliersverbanden hebben te weinig oog voor wat deze groep nodig heeft, stelt Vinken. Achterhaalde regelgeving bemoeilijkt mengformules met horeca, hoewel die de verblijfskwaliteit en ontmoetingsfunctie van binnensteden vergroten. „Het gaat ook om de instelling waarmee zij tegemoet worden getreden. Als je echt iets wilt, een compleet winkelblok verbouwen voor een nieuwe formule bijvoorbeeld, moet je bijna projectontwikkelaar zijn.”

Lees ook: De Kop van de Sarool in Heerlen komt weer tot leven: nieuwe ondernemers hebben er zin in

Lobby

Na gesprekken met Kamerleden als Barbara Kathmann (PvdA) en Mustafa Amhaouch (CDA) is in Den Haag een lobby op gang gekomen om regelgeving die mengformules bemoeilijkt te versoepelen. Kathmann, oud-wethouder in Rotterdam, gelooft daar in: „Mengformules zijn het nieuw ondernemerschap.”

lees ook: Landelijke aandacht voor Limburgse lobby van Streetwise

De provincie gaat zich niet met die lobby bemoeien, zegt gedeputeerde Lia Roefs (Wonen, Ruimte Water, PvdA). „Wij gaan ook niet op de stoel van gemeenten zitten. Wel hopen wij dat de kennis en ervaring van Streetwise ertoe bijdraagt dat winkelleegstand provinciebreed wordt teruggedrongen.

Door Siebrand Vos

Toegang tot alle Plus-artikelen?

Word nu abonnee en lees al onze Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Ruim 110.000 tevreden lezers gingen je al voor.

Bekijk de actie-abonnementen