Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen

Afbeelding: Sebastien Mauroy

De Qashqai zou zomaar eens de meest succesvolle crossover van de afgelopen 15 jaar kunnen zijn. Is de derde generatie in staat om daar een vervolg aan te geven?

Als je puur kijkt naar de positionering van Nissan in de jaarlijkse verkoopstatistieken zo vlak boven de 20ste plek, is het verleidelijk om het merk weg te zetten als een marginale speler. Maar wanneer je nagaat dat het al die verkopen realiseert met slechts een handjevol modellen, is die positie eigenlijk best knap. Op een of andere manier blijkt men precies te weten waar de Europese en dan vooral de Nederlandse consument op zit te wachten. Afgezien van het feit dat de Leaf natuurlijk allang opgevolgd had moeten worden door iets moderns. Maar dat gaat later dit jaar gebeuren in de vorm van de elektrische crossover Ariya. Zo, het magische woord is gevallen. Nissan zag als (een van de) eerste autofabrikanten het potentieel van een auto met de techniek van een doodnormale hatchback, maar het uiterlijk van een SUV en bijbehorende hoge zit en instap. Ondanks dat het aantal concurrenten fors is toegenomen, zijn de verkoopcijfers van vooral de Qashqai en in mindere mate de Juke redelijk stabiel gebleven. Nu is het aan de derde generatie om het stokje over te nemen.

Autotest Nissan Qashqai. Video: Autovisie

Gegroeid

Zoals tegenwoordig haast te doen gebruikelijk, is de nieuwe Qashqai in alle relevante richtingen een paar centimeter gegroeid. Door gebruik van aluminium en composieten voor het bodywork, is het gewicht echter maar met een paar kilo’s toegenomen. En dat terwijl de Qashqai aanvankelijk alleen nog als mild-hybrid op de markt komt, met alle extra gewicht van dien. Het zijn niet alleen de extra centimeters die de Qashqai een stuk volwassener doen ogen. Het ontwerp is met strakke vouwnaden in het plaatwerk en lichtunits met een duidelijk eigen signatuur ook aangescherpt. In het interieur staat een nog grotere verrassing te wachten, want dat schurkt op het eerste oog voortaan tegen sub-premium aan. Laten we zeggen op het niveau van Peugeot of Mazda. We hebben alleen de rijkst uitgeruste versie geprobeerd, dus hoe een ‘kale’ het er vanaf brengt, zijn vragen voor later. Met alles erop en eraan moet je in elk geval je best doen om een blootliggend stuk hard kunststof te vinden.

Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen
Foto: Sebastien Mauroy

De opbouw is verder tamelijk conservatief, met redelijk wat fysieke druk- en draaiknoppen plus een apart aircocluster. Het oogt niet supermodern, maar is daardoor wel prettiger in de bediening dan auto’s waarbij alles in het infotainmentsysteem is gepropt. Dat systeem zelf is niet het allermodernste, maar draait qua visuele weergave en bedieningsgemak keurig mee in de middenmoot, terwijl de connectiviteit met (draadloze) Apple Carplay en Android Auto, in-car wifi en een uitgebreide smartphone-app goed is. De tegenwoordig alomtegenwoordige actieve rijhulpsystemen ontbreken ook niet, zelfs niet op de instapper.

Zoals gezegd is de Qashqai er sinds de verkoopstart in juni alleen met een 1,3-liter mild hybrid viercilinder. Het hybridesysteem bestaat uit zo’n grote starter-generator die tijdens het afremmen op de motor relatief veel remenergie kan terugwinnen voor opslag in een aparte lithium-ion accu. Daardoor kan het start-/stopsysteem langer functioneren en is het mogelijk om de motor een elektrische slinger te geven en zo een paar druppels brandstof te besparen. Alles natuurlijk om de CO2-uitstoot op papier omlaag te krijgen.

Aandrijving

Hij is er met 140 of 158 pk, waarbij de laatste ook als Xtronic automaat (+2000 euro) besteld kan worden. We hebben tot nu toe alleen de automaat gereden, en dat beviel goed. Het is een cvt met een zeer natuurgetrouwe simulatie van verzetten, zodat hij nooit meer toeren dan noodzakelijk draait. De automaat is goed in staat om het tamelijk smalle werkgebied van de motor optimaal te benutten, zodat je nooit het idee hebt met een downsizemotor onderweg te zijn. Of dit met de handbak ook zo is, gaan we later zien. In een later stadium volgen een versie met vierwielaandrijving, alsook een tamelijk bizarre aandrijflijn die we nog niet eerder op een productieauto zagen. Deze e-POWER beschikt namelijk louter over een elektromotor om de wielen aan te drijven, die zijn vermogen haalt uit een niet extern oplaadbaar accupakket dat onderweg op peil wordt gehouden door een driecilinder range-extender.

Comfortabel

Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen
Foto: Sebastien Mauroy

De eerste keer dat je de auto op kruissnelheid rond 80 km/h hebt, valt op hoe het gerommel van de 1.3 in de verte te horen is. Dit komt echter niet zozeer doordat de motor zo aanwezig is, maar doordat de rest van de auto zoveel stiller is geworden. De vorige generaties waren wat dat aangaat geen toppers, maar daar is nu duidelijk werk van gemaakt. Samen met heel fijne stoelen, een goede zitpositie en redelijk zicht rondom maakt dat van de Qashqai een comfortabele reisauto, zelfs als die voorzien is van de 20-inch wielen waarmee we onderweg waren. Ook die hebben nog redelijk wat bandwang over om met korte oneffenheden te dealen. Nu is het wel zo dat de auto’s met 20-inch (en vierwielaandrijving) over een multilink achteras beschikken en de versies met 17- tot en met 19-inch wielen over een torsie-as, dus ook wat dat aangaat, is er voor ons nog nader testwerk te verrichten om tot een volledig oordeel te komen. De eerste generatie Qashqai was met z’n springerige onderstel en lage gewicht een oprecht leuke auto om te rijden. Niet erg comfortabel, wel heel lichtvoetig. De nieuwe is meer in de richting gegaan van de eenheidsworst die dit segment nou eenmaal is. Hij ligt strak op de weg, stuurt goed in, maar gaat meteen daarna veilig op z’n neus hangen. Daarbij is de directe besturing rond de middenstand sterk overbekrachtigd, en loopt de tegendruk kunstmatig op als de graden stuuruitslag toenemen. Het rempedaal is al net zo licht, dus het blijft een afstandelijke rijervaring.

Met een gemiddeld ruimteaanbod en dito functionaliteit (in ongelijke delen neerklapbare achterbank, vlakke laadvloer etc.) is de Qashqai ook qua bruikbaarheid niet op een fout te betrappen. En dat is de afgelopen jaren altijd al de kracht van Nissans melkkoe geweest. Geen auto die ergens in uitblinkt, maar ook werkelijk op geen enkel punt zodanig tegenvalt dat je ‘m ervoor laat staan. Wel zien we in dit segment momenteel een groeiende populariteit van full-hybrids en plug-in hybrides, waarvan Nissan er geen in de pijplijn heeft. Dat zou ze nog kunnen opbreken. Het enige dat bij deze generatie verder een probleem kan zijn – naast het enorme aantal concurrenten en de opkomst van de EV – is de prijs. De keuze om de Qashqai een beetje upmarket te schuiven is daarin ook wel terug te zien. De tijden dat je er eentje kon oprapen voor 23.000 euro, liggen ver achter ons. Reken op 33.540 euro voor een kale 140 pk met handbak, via 40.340 euro voor dezelfde versie met alles erop tot eraan, tot bijna 50 mille voor de automaat met een leuk lakkleurtje. Het valt te bezien of dat op termijn concurrerend genoeg is.

Nissan Qashqai: nieuwe ronde, nieuwe kansen
Foto: Sebastien Mauroy

Eindoordeel

Nissan neemt geen risico’s met de nieuwe Qashqai en zet hoewel het een compleet nieuwe auto is, feitelijk een sterk verbeterde versie van de vorige neer. Dat zal vast weer genoeg zijn om een flink aantal mensen over de streep te trekken.

Specificaties Nissan Qashqai Mild-Hybrid 158 Xtronic

  • Prijs: € 39.940
  • Topsnelheid: 199 km/h
  • Acceleratie 0-100: 9,2 s
  • Gem. verbruik: 1 op 15,6
  • CO2-emissie: 142 g/km
  • Brandstofmotor: vier-in-lijn, 1332 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 158 pk (116 kW)/5500 min-1
  • Max. koppel: 270 Nm/1750 min-1
  • Brandstof: benzine
  • Transmissie: cvt-automaat met 7 voorg. verzetten
  • Aandrijving: voorwielen

Door Dries van den Elzen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee