Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer

Afbeelding: Emanuele Brambilla

De Santa Fe, de grootste SUV van Hyundai was er internationaal al langer, maar zijn komst naar Nederland liet op zich wachten, omdat hybride-uitvoeringen niet beschikbaar waren.

Die late entree is niet zonder risico in deze snel veranderende tijd, waarin de EV nu echt oprukt. Want dat betekent dat deze Santa Fe zijn aandacht moet delen en geen groot nieuws meer is. Zeker bij Hyundai, dat met een duizelingwekkend tempo haar modellenportfolio vernieuwt, is het inhaalrisico groot. Want de ploeg krijgt er keer op keer belangrijke sterspelers bij. Kijk maar naar de volledig elektrische Ioniq 5, de Tucson en de nagelnieuwe Bayon. Stuk voor stuk zeer moderne, vooruitstrevende auto’s, die de bestaande, meer traditionele modellen als de i30, i20 en i10 dreigen te deklasseren tot de oude garde. En dat terwijl ze nog behoorlijk vers zijn en zeker niet afgeschreven. Want laten we wel zijn, ondanks de steeds beter betaalbare EV’s, zoals de beproefde Kona Electric (vanaf zo’n 32 mille) is nog lang niet iedereen toe aan elektrisch rijden. Zelfs de plug-ins, die een stevige comeback maken, zullen voor de particuliere koper lang niet altijd aantrekkelijk zijn. De Santa Fe, die in het modellenoverzicht ook nog als ‘nieuw’ gelabeld is, ontleent zijn bestaansrecht op de Nederlandse markt echter wel aan de hybride-varianten. Zonder CO2-reducerende elektrohulp zou hij hier simpelweg te duur worden.

Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer
Foto: Emanuele Brambilla

Varianten

Het bekende verhaal dus, maar je hebt nog wel wat keus. Want de Santa Fe is er niet alleen als stekkerhybride oftewel PHEV, maar ook als ‘gewone’ parallel (HEV) Hybride. Welke Santa Fe je ook kiest, groot is hij altijd. Met een lengte van 4,78 meter, breedte van 1,90 meter en hoogte van 1,71 meter staat deze Santa Fe ook qua maatvoering bovenaan in het modellenoverzicht. De vanafprijs van Hyundais topmodel is net geen 45 mille en als zevenzitter kost hij minimaal 48.995 euro. Groot is onvermijdelijk ook zwaar, maar het gewicht van 1709 kg is in deze klasse niet ongewoon.

Door zijn ruimte en hoogte is deze Sante Fe een ideale vakantieauto. Je mag er ondanks de hybride aandrijflijn nog een behoorlijke caravan of boottrailer mee trekken. Bij de HEV mag er een geremde aanhanger van maximaal 1650 kg aan de trekhaak, bij de bijna twee ton wegende PHEV 300 kg minder. De bagageruimte van de Santa Fe zelf is ook royaal te noemen, want met vijf zitplaatsen bezet kan er nog altijd 831 liter mee. Even ter referentie de bagageruimte van een normale gezinsauto: in een Volkswagen Golf gaat 381 liter.

Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer
Foto: Emanuele Brambilla

Verbruik

En nu we het toch over liters hebben: de inhoud van de benzinetank is 67 liter bij de gewone hybride die wij testten. Genoeg voor een non-stop enkeltje naar Zuid-Frankrijk, stelden wij vast. Want ons testverbruik was 1 op 17 en dat betekent dat je op een tank 1139 km ver komt. Wat de PHEV haalt, konden we nog niet testen, wel weten we dat hij 20 liter tankinhoud heeft ingeleverd om plaats te maken voor zijn 13,8 kWh-accupakket, waarmee hij 58 km puur elektrisch zou moeten kunnen rijden volgens zijn makers. Nog een verschil tussen de gewone en de stekkerhybride is de aandrijving: bij de HEV worden alleen de voorwielen aangedreven, alleen de PHEV heeft vierwielaandrijving.

Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer
Foto: Emanuele Brambilla

Interieur

Aan boord ontdek je in de luxe uitziende, complete en grotendeels digitale cockpit dat beide auto’s een automaat hebben. Die bedien je met drukknoppen op de middenconsole. Die zitten tussen een groot aantal knoppen op de middenconsole. Dat kan beter, want hoewel we voorstander zijn van voldoende echte knoppen, zijn dit er wel heel veel. Minder mag, maar gelukkig is de onderverdeling behoorlijk logisch en dat voorkomt onveilig gezoek tijdens het rijden. Over veiligheid gesproken: die is door alle mogelijke rijassistenten ook goed verzorgd. Nuttige gimmick zijn de digitale achteruitkijkspiegels die in je meterpaneel verschijnen zodra je richting aangeeft. Daarmee zie je wat er in je dode hoek zit. Niet nieuw, want al bekend van diverse andere Hyundais, maar best een nuttige reminder. Al met al een fijne werkplek met goed overzichtelijke functies.

Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer
Foto: Emanuele Brambilla

Comfortabel

De zitpositie is goed en de stoelen zijn voldoende groot en bieden genoeg ondersteuning. De hoge zitpositie geeft overzicht en het ruime interieur is een fijne leefruimte. Het comfort en de stilte onthaasten je en maken van deze royale Hyundai een fijne reisauto. De hybride aandrijflijn is behoorlijk stil, schakelt soepel en naadloos tussen benzine- of elektropower en is daadwerkelijk zuinig. Door het relaxte karakter van deze Sante Fe is de ideale lijn de comfortabele koers. Het onderstel is meegaand, maar toomt uitspattingen voldoende in. Van hinderlijk deinen en duiken is geen sprake en ook overhelneigingen en onderstuur blijven binnen de perken. De Santa Fe heeft kortom een prima allround-afstelling. Je bent je wel bewust van het feit dat je een grote auto met een hoge koets bestuurt, zonder dat het belemmerend werkt. De Santa Fe stuurt precies genoeg om hem probleemloos door de stad te loodsen en ook in het gemiddelde parkeervak kun je hem best kwijt.

Hybride Hyundai Santa Fe­ is geen groot nieuws meer
Foto: Emanuele Brambilla

Eindoordeel

De Santa Fe is een grote, complete SUV die ook zuinig is. Het is weliswaar een praktische allrounder, maar geen saaie verschijning. Het interieur met name, de middenconsole zou iets overzichtelijker ingedeeld mogen zijn en de exterieurstyling is vrij uitgesproken. Die grote aanvallende neus met dat designfront is een tikje love-or-hate. Maar dat getuigt wel van lef.

Specificaties Hyundai Santa Fe 1.6 T-GDI HEV 2WD Premiun 7-zitter

  • Prijs: € 54.995
  • Topsnelheid: 187 km/h
  • Acc. 0-100: 8,9 s
  • Gem. verbruik: 1 op 18,2
  • CO2-emissie: 153 g/km
  • Motor: 1598 cm3, turbo, vier-in-lijn
  • Plaatsing: voorin dwarsgeplaatst
  • Max. vermogen (gecomb.): 230 pk (169 kW)/ 5500 min-1
  • Max. koppel benzinemotor: 350 Nm/ 1500 min-1
  • Brandstof: benzine/elektrisch
  • Transmissie: 6 traps-automaat
  • Aandrijving: voorwielaandrijving

Door Jaco Bijlsma

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee