Volkswagen ID.4 GTX: lage spanning

Afbeelding: Volkswagen

Volkswagen start een nieuw sportlabel onder de noemer GTX, exclusief voor zijn elektrische modellen. Gaat dit net zo iconisch worden als het GTI-label?

In 1976 begon het succesverhaal van de Volkswagen Golf GTI. Volgens velen de eerste betaalbare sportieve hatchback. Het label GTI groeide uit tot een ijzersterk wereldmerk. Door de jaren heen werd het aanbod uitgebreid met GTD voor de sportieve diesels en GTE voor stekkerhybrides met dynamische ambities. Dat rijtje wordt nu aangevuld met het GTX-performancelabel voor elektrische modellen. Volkswagen noemt het nadrukkelijk in één adem met de bestaande afkortingen. Gezien het reusachtige elektro-offensief van Volkswagen is het niet ondenkbaar dat GTX op den duur GTI helemaal gaat vervangen. Of in elk geval in aantallen gaat overvleugelen. Aan de 300 pk sterke ID.4 GTX de taak om een onuitwisbare eerste indruk te maken.

Autotest Volkswagen ID.4 GTX. Video: Autovisie

Wijzigingen

Volkswagen fleurt de introductie van de GTX op met Kings Red als nieuwe tint voor de ID.4. Het uiterlijk van de GTX heeft verder oppervlakkige, maar wel aantrekkelijke wijzigingen ondergaan. Standaard zijn led-matrixkoplampen, 3D led-achterlichten, een zwarte afwerking voor dak en raamstijlen, gewijzigde bumpers en 20-inch wielen. Het oogt niet verkeerd, maar het visuele verschil tussen een gewone Golf en een Golf GTI is groter. Dit is meer een ID.4 met een bescheiden pakketje.

Volkswagen ID.4 GTX: lage spanning
Foto: Volkswagen

In het interieur heerst ook niet bepaald een overtuigende sfeer van sportiviteit. Het dashboard is aangekleed met kunstleer en rode stiksels, terwijl het stuur een GTX-badge draagt. Het gereden exemplaar had bovendien de optionele sportstoelen met elektrische verstelling. Uitmuntend zitmeubilair, maar ze staan erg hoog in de auto, je zit ver van de voorruit en gevoelsmatig boven op de ID.4. Niet bevorderlijk voor de rijbeleving. Maar nuchter bekeken mankeert er vrij weinig aan deze Volkswagen. Het is onveranderd een grote gezinsauto met veel ruimte op de achterbank en een royale kofferbak. De GTX is er vanaf 52.190 euro en dat is grofweg zes mille meer dan een ID.4 met eveneens een 77 kWh-accupakket.

Volkswagen ID.4 GTX: lage spanning
Foto: Volkswagen

Aandrijving

Daarvoor heeft de GTX 300 pk en vierwielaandrijving om de ID.4 naar een hoger spanningsveld te brengen. Op de achteras is er de 204 pk en 310 Nm sterke synchroonmotor uit de gewone versie, maar voorin nu ook een compactere asynchroonmotor met 109 pk en 162 Nm. Er is geen mechanische verbinding tussen beide assen en de elektronica regelt de parttime-4WD. Normaal gesproken heeft de GTX achterwielaandrijving, maar afhankelijk van het gripniveau, de gevraagde prestaties of de rijmodus springt de vooras bij. De extra aandrijfunit voegt 100 kg toe, waardoor hij ruim 2100 kg weegt.

Met het accupakket van 77 kWh is een range tussen 350 en 450 kilometer realistisch, terwijl laden met maximaal 125 kW kan. Nog geen zaken waarmee de aandacht van de liefhebber wordt getrokken, maar met de sprintcijfers lukt dat wel. Vanuit stilstand naar 100 km/h zoemen kan in 6,2 seconden, waarmee hij een Golf GTI net voor blijft. Aansprekende cijfers op papier, maar hoe is het in de praktijk?

Niet zo indrukwekkend als het klinkt, want zonder enige vorm van beleving komt hij van zijn plek. Hij voelt vlot, maar niet snel. Het standaardsprintje in grofweg zes tellen is ook niet schokkend in de EV-wereld. Daar maak je pas indruk met acceleratietijden van minder dan vier seconden. Overigens dient voor maximale prestaties het accupakket wel tussen 88 procent en 100 procent opgeladen te zijn, want anders zakt het vermogen met 10 procent.

Volkswagen ID.4 GTX: lage spanning
Foto: Volkswagen

Rijgedrag

Enfin, de aandrijflijn presteert op een doelmatige manier en de vierwielaandrijving zorgt ervoor dat je vroeg in een bocht kunt beginnen met accelereren. Niet té vroeg, want dan duwt de achterzijde hem over zijn smallere voorbanden naar de buitenkant van de bocht, het typische onderstuur dat wordt veroorzaakt door een zogenoemde breedset. Sowieso verliest de ID.4 als eerste grip aan de voorzijde door zijn hoge gewicht. Insturen doet hij voor zo’n mastodont best aardig, want de eerste reactie is scherp door veel rolstijfheid. Het onderstel is aangepast ten opzichte van de gewone ID.4 en de geteste versie ging daarin nog verder. Die was namelijk voorzien van 15 millimeter verlaging en progressieve besturing als onderdeel van het 350 euro kostende sportpakket. Daarnaast had hij 21-inch wielen én voor 1150 euro extra de instelbare dempers. Die laatste hebben vijftien standen en leveren naast extra comfort ook een strakke carrosseriecontrole op.

Die variabele dempers zorgen voor goede reflexen op de stuurcommando’s. De besturing is in normal te sterk bekrachtigd, waardoor de precisie afneemt. In sport is er meer tegendruk en meer nauwkeurigheid. Gevoel zit er niet in, maar door de initiële stijfheid van de neus is hij wel goed te plaatsen. Met enthousiasme duikt hij bochten in en dat maakt het begin van de aanval enigszins vermakelijk. In het verdere verloop is er weinig tot niets meer aan. Als de grote massa zich gaat zetten, schuift hij onherroepelijk naar buiten. Je kunt hem even neutraal krijgen door gas te geven, maar verder roteren doet hij niet, ook niet in de ESC Sport-modus. Helemaal uit kan het stabiliteitssysteem niet. De beste strategie is tijdig vertragen met het kunstmatig aanvoelende rempedaal, vloeiend insturen en dankzij de 4WD hard een bocht uit kogelen. Dat is even leuk, maar biedt weinig uitdaging en resulteert uiteindelijk toch weer in hardnekkig onderstuur.

Eindoordeel

Wie uit een Golf GTI komt, zal de ID.4 GTX totaal niet sportief vinden. Daarentegen zal een gewone ID.4-rijder hem als het rappe topmodel ervaren dat – zeker met variabele dempers – net zoveel comfort levert als een gewone. Maar Volkswagen doet er verstandig aan om het GTX-label meer sportieve lading te geven of het anders te positioneren, want met sportiviteit heeft deze ID.4 GTX niets te maken. Het spanningsniveau is daarvoor nog veel te laag.

Een 300 pk sterk topmodel van de ID.4, maar sportiviteit is ver te zoeken. Het GTX-label heeft meer inhoud nodig of een andere positionering.

Specificaties Volkswagen ID.4 GTX

  • Prijs: € 52.190
  • Topsnelheid: 180 km/h
  • Acceleratie 0-100: 6,2 s
  • Gem. verbruik: 16,3 kWh/100 km
  • Accupakket (netto): 77 kWh
  • Actieradius WLTP: 480 km
  • Laden: 11 kW AC, 125 kW DC
  • Motor: voor: asynchroonmotor, achter: synchroonmotor
  • Gec. max. vermogen: 300 pk (220 kW)
  • Max. vermogen v/a: 109 pk/204 pk
  • Max. koppel v/a: 162 Nm/310 Nm
  • Transmissie v/a: eentraps reductieversnelling
  • Massa leeg: 2111 kg
  • Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Door Peter Hilhorst

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee