Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend

Afbeelding: André Tillmann

Met een elektrische actieradius tot 110 kilometer WLTP laat de C-klasse plug-in hybride de grenzen tussen EV’s en verbrandingsmotoren vervagen. Een logische keuze?

Terwijl andere merken min of meer tot overeenstemming zijn gekomen dat een PHEV in de klasse van zakenauto’s een elektrische actieradius van een kilometertje of 50 à 60 dient te hebben, gaat Mercedes-Benz daar als enige fors overheen. Is dat omdat Daimler meer CO2-uitstoot (van AMG’s enzovoorts…) te compenseren heeft? Of omdat het klanten alvast wil laten wennen aan het idee dat je zo goed als alle ritten volledig elektrisch kunt afleggen? Of omdat dit simpelweg de grootste accu was die ze in een auto van dit formaat gepropt kregen? Wie het weet, mag het zeggen.

Feit is dat de C-klasse een 25,4 kWh (bruto) groot accupakket onder de bagageruimtevloer herbergt, waarmee een 129 pk en 440 Nm sterke elektromotor wordt gevoed die tussen de 204 pk sterke tweeliter turbo en de negentraps automaat in ligt. Op puur elektrisch vermogen is een topsnelheid van 140 km/h mogelijk. Werken de twee krachtbronnen samen, dan loopt de C 300 e maximaal 245 km/h. Een 0-100-sprinttijd is nog niet opgegeven, maar het voelt alsof je in minder dan zes seconden in de driedubbele cijfers zit. Zo hard schiet-ie van z’n plek als je de volledige 312 pk en 550 Nm op de achterwielen loslaat. Maar daartoe nodigt deze C bepaald niet uit…

Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend
Foto: André Tillmann

Compromisloos comfortabel

Net als de overige C-klasse-modellen die we eerder hebben uitgeprobeerd, is de 300 e namelijk compromisloos comfortabel afgesteld, zoals het hoort bij een Benz. Luchtvering is standaard op de achteras om de massa van de accu in bedwang te houden. De demping is uitgesproken zacht en met een kleine velgmaat en ballonbanden kun je in doodse stilte voortschrijden. Helemaal allergisch voor bochten is de ‘e’ ook weer niet, maar hoe harder het gaat, hoe meer de accukilo’s zich in het weggedrag manifesteren. Je kunt beter lekker rustig aan doen en kijken hoe ver je nou echt op een volle lading komt.

Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend
Foto: André Tillmann

Op een rit in heuvelachtig Zwitsers-Duits landschap met vooral veel snelweg lukte het zowaar om 103 kilometer volledig elektrisch af te leggen. Op zichzelf veel voor een PHEV, maar voor een auto met zo’n grote accu ook weer niet grensverleggend. De gemiddelde moderne EV springt toch 25 tot 50 procent efficiënter met z’n energie om. Eenmaal leeg is het pakket aan een driefase-laadpunt met 11 kW in een wip weer opgeladen. Of zelfs in een half uur als de optionele 55 kW DC-snellaadfunctie is gekozen. In hoeverre het zinvol is om aan zo’n snellaadpunt voor de hoofdprijs te investeren in kWh’s, terwijl je ook een verbrandingsmotor aan boord hebt om op de plaats van bestemming te komen, mag u zelf uitdokteren. Het vloeistofgekoelde accupakket is er in elk geval helemaal klaar voor.

Uiteraard gaat de aanwezigheid van zo’n enorme klomp lithium-ion cellen niet ongemerkt voorbij aan de praktische bruikbaarheid. Je levert maar liefst 95 liter aan bagageruimte in, waardoor er in de sedan een karige 360 liter overblijft. Beter opteer je daarom voor de Estate, waarin dat relatief minder merkbaar is. Al is 1375 liter met de achterbankleuning plat evenmin gigantisch. Ook tijdens het rijden met lege accu verdwijnt het gewicht nooit helemaal naar de achtergrond. Mercedes geeft vooralsnog geen cijfers op, maar het zal een heel eind richting de twee ton gaan. Dat hoor je wel aan de schraal klinkende tweeliter, die er soms hard aan moet trekken. Het inschakelen en aankoppelen gaat ook niet helemaal ongemerkt voorbij. Maar dat was in heuvelachtig terrein, in Nederland zul je dat hooguit bij een invoegactie merken, verder nauwelijks.

Rijden

Over het verbruik van de verbrandingsmotor kunnen we helaas nog niks zeggen; daarvoor was de kennismaking te kort. Wel weten we dat het rempedaal de overgang van regeneratief (tot 100 kW) naar mechanisch remmen mooi weet te verhullen, en dat het gaspedaal met een voelbare weerstand duidelijk laat merken wanneer je op het punt staat om de verbrandingsmotor te laten bijspringen. Zoals te doen gebruikelijk is de mate van afremmen op de elektromotor handmatig instelbaar. Uitgeschakeld rolt de gestroomlijnde en zware C-klasse letterlijk kilometers uit, maar volledig eenpedaals-rijden met sterke regerenatie is ook mogelijk. Je kunt een en ander desgewenst door de navigatie laten uitdokteren. Die bepaalt dan voor jou wanneer de resterende energie het beste ingezet kan worden voor een zo efficiënt mogelijk verloop van de reis.

Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend
Foto: André Tillmann

Interieur

Veel van de zin of onzin van een auto die het beste van twee werelden probeert te combineren, hangt uiteraard af van de prijs. Die is echter nog onbekend. Zolang in Nederland een BPM-voordeel geldt voor auto’s met een extreem lage CO2-uitstoot (14 g/km in dit geval) moet het mogelijk zijn om de C 300 e concurrerend in de markt te zetten. Met als grote voordeel dat de nieuwe C-klasse in z’n totaliteit een aansprekende auto is geworden. Met een modern ogend en goed functionerend interieur. Ook is de keuze om net als vroeger weer vol in te zetten op comfort wat ons betreft de juiste. Of de beslissing om een plug-in hybride met zo’n grote accu uit te brengen dat ook is, zal de markt bepalen.

Mercedes-Benz C 300 e: grensoverschrijdend
Foto: André Tillmann

Eindoordeel

Half hybride, half EV. Wellicht de ideale plug-in hybride voor de echte veelrijder in gebieden waar de snellaadinfrastructuur nog ontoereikend is. Zal in EV-minded Nederland waarschijnlijk een bijrol spelen.

Specificaties Mercedes-Benz C 300 e

  • Prijs: € n.n.b.
  • Topsnelheid: 245 km/h
  • Acceleratie 0-100: n.b.
  • Gem. verbruik: 1 op 142
  • CO2-emissie: 14 g/km
  • Elektrische radius: 117 km
  • AC laden: 11 kW
  • DC laden: 55 kW
  • Motor: vier-in-lijn, 1999 cm3, turbo
  • Max. vermogen: 204 pk (150 kW)/6100 min-1
  • Max. koppel: 320 Nm/n.b. min-1
  • Elektromotor: 129 pk/440 Nm
  • Max. systeemvermogen: 312 pk/550 Nm
  • Transmissie: negentrapsautomaat
  • Massa leeg: n.b.
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens.

Door Dries van den Elzen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee