Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest

Afbeelding: Volkswagen Nutzfahrzeuge

In tijden waarin de campervan floreert, vinden wij het niet gek dat Volkswagen haar busjes-aanbod uitbreidt.

Het fenomeen Volkswagen-bus is net als menig camperbezitter al zeventigplus. Want de eerste schets van het beroemde busje van de hand van bedenker Ben Pon senior stamt uit 1947. Een bus met een bak vol mooie verhalen kortom. Want wat ooit als T2 begon, is inmiddels bij hoofdstuk T7 aangekomen. En dat is niet het zoveelste hoofdstuk in een voorspelbaar Transporter-verhaal, maar een heel nieuw verhaal. De T7 is namelijk niet simpelweg de opvolger van de T6, want die blijft, als bij een echt familiebedrijf, voorlopig nog aan. De T6 zal vooral de commerciële functie blijven vervullen, terwijl de T7 de Multivan-rol overneemt en vooral de burger beter moet bedienen. Dat begint al bij de basis, want dat is het overbekende MQB-platform, waarop ook de Golf en vele andere modellen worden gemaakt. Kort door de bocht hebben we hier dus te maken met een Golf XXXL, want hij leent ook zijn aandrijflijnen van die bestseller. Een van de meest populaire zal ongetwijfeld de PHEV-versie worden, die zijn techniek leent van onder andere de Golf GTE.

Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Maten

Laten we even de specificaties erbij pakken om te zien waar we het qua maatvoering over hebben. Als we ze ter referentie afzetten tegen die van de T6, dan zien we de verschillen. De T7 Multivan blijkt met een minimale lengte van 4,97 meter bijna 7 centimeter langer te zijn dan de T6, de lange versie is met 5,12 meter helemaal flink aan de maat met zo’n twintig centimeter extra achter de achterwielen. Dat levert vooral extra bagageruimte op en dat is juist bij een zevenzitter wenselijk. Qua breedte is de luxebus bijna 4 centimeter gegroeid tot 194,1 centimeter. Qua hoogte buigt hij nu wel voor meer parkeergarages, want hij is 4,2 centimeter lager geworden. De wielbasis groeide met 12,4 centimeter en bedraagt nu dik 3,12 meter bij zowel de lange als de korte versie. Hoewel je dus in eerste instantie zou denken dat de meer geciviliseerde bus op basis van het burgerlijke MQB-platform kleiner zou zijn, is niets minder waar. Dit is een forse bus. Ook qua inhoud, want er kan maximaal een dikke 4 kuub mee.

Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Uitrusting

Maar er is meer dat de Multivan aantrekkelijk maakt. Zijn uitrusting bijvoorbeeld. Terwijl het aan boord van een T6 al prima toeven was, geeft deze T7 je nog meer het personenautogevoel. Het stuur oogt vertrouwd en dat klopt, want dat kennen we van de Golf en andere modellen. Ook het dashboard met zijn digitale displays, infotainment en connectiviteit herkennen we van bestaande volumemodellen. Het grote voordeel is dat de bediening dus weinig vraagtekens veroorzaakt, want alles komt heel vertrouwd over. Zoeken naar functies is immers net zo makkelijk (of moeilijk) als in een Golf. Het rijassistentieteam verzorgt dezelfde beveiliging en varieert van een actieve rijstrookhulp tot een head-up display. Maar ook een parkeerassistent en een actieve cruise control met stop & go-functie is mogelijk. Veel commando’s kun je ook met de voice-control doen. Terwijl je in de T6 Transporter nog heel af en toe dacht: knap dat ze een bedrijfsauto zo kunnen aankleden, heerst in de T7 gewoon een personenautosfeer. Met één grote uitzondering: je zit namelijk nog steeds hoger en echt zoals je in zo’n busje wilt. Heel ruim en comfortabel met veel overzicht, klaar om het land achter de horizon te ontdekken.

Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Aandrijving

Er zijn internationaal meerdere aandrijflijnen te bestellen, maar wij moeten het doen met de GTE-aandrijflijn die we onder andere kennen van de Passat. De basis is de bekende 150 pk sterke 1.4 TSI-benzinemotor en die krijgt assistentie van een 115 pk elektromotor. Dat levert een systeemvermogen van 218 pk en 350 Nm trekkracht op. Met de 13 kWh-accu moet je zo’n vijftig kilometer stille kilometers op elektropower kunnen rijden. De transmissie van alle krachten komt voor rekening van de beproefde en soepel functionerende DSG-bak, die zijn zes verzetten zo efficiënt mogelijk inzet. Je hebt geen omkijken naar deze aandrijflijn, die in bijna alle situaties zonder drama dienstdoet. Hij is wel op zijn best als hij geassisteerd wordt door de elektromotor, want die verricht goed werk bij vooral stop-and-go-verkeer en ook levert hij extra kracht als je veel vermogen vraagt. Braaf stekkeren is dus het devies, want dat zorgt niet alleen voor de meeste efficiëntie, maar ook pluk je de betere rijervaring omdat de Multivan dan vlotter en soepeler aanvoelt.

Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Deze Multivan maakt het eerste deel van zijn typenaam waar, want hij is hij echt multifunctioneel. Je kunt afhankelijk van het uitrustingsniveau voor alle mogelijke stoelenconfiguraties kiezen. Daardoor kun je ook een soort zitje creëren, waarbij je op de tweede en derde zitrij naar elkaar kijkt. Ook het traditionele multifunctionele tafeltje hoort er weer bij. De nieuwe Multivan heeft een multifunctioneel railsysteem, waarin de ten opzichte van zijn voorganger ongeveer 25 procent lichtere stoelen (ze wegen nu tussen de 23 en 29 kilo) kunnen schuiven. Die rails verzorgen overigens ook de ‘connectiviteit’ van de stoelen, die zo bijvoorbeeld verwarmd kunnen worden. Welke opstelling je kiest, hangt af van de uitvoering, maar je hebt maximaal vijf zitplaatsen achterin. Je kunt met twee stoelen op de tweede rij zitten, waardoor er een doorlooppad vrij blijft naar de drie individuele stoelen op de derde zitrij, maar ook andere configuraties zijn mogelijk. Want de stoelen zijn stuk voor stuk uitneembaar, zodat je er meer een Transporter van kunt maken.

Volkswagen T7 Multivan: Familiefeest
Foto: Volkswagen Nutzfahrzeuge

Prijzen

Wie in de configurator duikt en zijn ideale Multivan (vanaf 54.400 euro inclusief bpm en btw) wil samenstellen, ontdekt dat je wel het tweede uitvoeringsniveau Life (58.080 euro) moet hebben om die prachtige two-tone lak, die een kleine 2800 euro kost, te kunnen bijbestellen. Maar dan heb je dus wel die kostbare uitstraling die de T6 ook heeft in die two-tone uitvoering. Dat was zo’n beetje de Rolls-Royce onder de busjes, maar het goede nieuws is dat je nu met die nieuwe Multivan meer beschaving koopt voor een veel lagere prijs dan voorheen. Deze 2,1 ton wegende T7 Multivan is door zijn plug-in hybride-aandrijflijn die op papier veel minder uitstoot, maar liefst zo’n 35 mille goedkoper dan de T6 Multivan, die het moest doen met een dikke diesel. Goed nieuws dus voor grote gezinnen en wie weet luidt de Multivan wel een revival in van de MPV, want je mag hem ook wel zien als opvolger van de Sharan. En nu we het toch over personenbusjes hebben: volgend jaar volgt opnieuw uitbreiding van de Volkswagen-familie: de lang verwachte, volledig elektrische ID.Buzz maakt dan hopelijk zijn debuut. Als die maar een beetje lijkt op de concepts, dan klopt ons hart vol verwachting, want dan is het familiefeest compleet.

Specificaties Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid

  • Prijs: 54.400 euro
  • Topsnelheid: 190 km/h
  • Acc. 0-100: 11,6 s
  • Gem. verbruik: 1 op 66,6
  • CO2-emissie: 39 g/km
  • Motor: 1395 cm3, vier-in-lijn, turbo en elektromotor
  • Plaatsing: dwars voorin
  • Max. vermogen (gecomb.): 218 pk (160 kW)/4900-6500 min-1
  • Max. koppel benzinemotor: 350 Nm/1000-4100 min-1
  • Brandstof: benzine/elektrisch
  • Transmissie: zestraps DSG automaat
  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Remmen: geventileerde schijven voor, massieve schrijven achter
  • Bandenmaat: 235/50 R17

Door Jaco Bijlsma

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee