Limburgse directeuren heten deze week Peter, of Petra, maar ‘wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar’

Bij Nederlandse beursgenoteerde bedrijven zijn meer bedrijven die een directeur hebben die Peter heet dan met een vrouw aan het roer. Dat blijkt uit onderzoek van Women Inc. en BrandedU. Vrouwen zijn dus sterk ondervertegenwoordigd in besluitvormende posities en hebben dus veel minder invloed dan mannen. Honderden vrouwen veranderden daarom deze week op het online sociale netwerk LinkedIn hun voornaam in Peter. Daarmee vragen ze aandacht voor de ongelijke man-vrouwverdeling op de werkvloer. Om dit initiatief te ondersteunen, besloten sommige mannen hun naam te veranderen in Petra.

Limburgse directeuren heten deze week Peter, of Petra, maar  ‘wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar’
Andrea Theunissen-Gielen.  Foto: Jan-Paul Kuit

Peter Theunissen-Gielen (51) uit Posterholt

Partner en Brand Manager Airinternet

Als Andrea Theunissen-Gielen een bijdrage kan leveren aan de discussie dan doet ze dat graag. „Ik heb zelf twee zoons en mijn zus drie dochters. Allemaal twintigers. Daar zie ik de verschillen al. Ze worden heel anders benaderd. Mijn zoons kunnen overal terecht voor stages en werk terwijl mijn nichtjes zich overal en altijd moeten bewijzen.”

Dus heet ze deze week op LinkedIn Peter. In drie talen, Nederlands, Duits en Engels, legt ze uit waarom ze voor meer diversiteit is. „Een ludieke maar ook serieuze actie. Veel mensen, vooral mannen, denken dat de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen niet bestaat. Dat komt in Nederland toch niet voor, ik heb het nog nooit meegemaakt, hoor ik dan. Nou wel dus, blijkt uit onderzoek. Vrouwen op besluitvormende posities, maar eigenlijk overal leveren alleen maar winst op.”

Bij haar eigen IT-bedrijf werken heel veel mannen. „Toch proberen we altijd heel actief op zoek te gaan naar vrouwen.” Haar ‘nieuwe’ naam op LinkedIn heeft de nodige positieve reacties losgemaakt. „Mooi om te zien dat ik om die manier toch mensen aan het denken heb gezet.”

Limburgse directeuren heten deze week Peter, of Petra, maar  ‘wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar’
Annick Teeuwen.  Foto: Jan-Paul Kuit

Peter Teeuwen (39) uit Maastricht

Directeur FAM! expertisecentrum voor vrouwenvraagstukken

Annick Teeuwen heet deze week op LinkedIn Peter. Ze noemt het te bizar voor woorden dat er meer directeuren zijn die Peter heten dan dat er vrouwelijke directeuren zijn. „Dit maakt in één klap duidelijk wat er aan de hand is. De ongelijkheid wordt dan concreet en inzichtelijk, hoewel dit natuurlijk maar één aspect is. Ik merk dat er nog veel onwetendheid is over genderongelijkheid. Mensen denken vaak dat het dan gaat over de loonkloof en het glazen plafond.”

Bewustwording is volgens haar de eerste stap op weg naar meer gelijkwaardigheid. „Natuurlijk zijn er al veel stappen gezet maar er is ook nog heel veel te doen. Onderzoek laat zien dat als het vrouwelijk potentieel beter benut wordt, dit de samenleving miljarden oplevert. En dan hebben we het nog niet eens over al het levensgeluk. Hartstikke zonde dus om die stappen niet te zetten.”

Zelf zocht ze voor FAM! een mannelijke bestuurder maar er kwam geen enkele reactie. Ook de mannen die ze zelf benaderde hadden geen interesse of er op dat moment geen tijd voor. „Hartstikke jammer, want zo missen we toch de helft van de bevolking.”

Limburgse directeuren heten deze week Peter, of Petra, maar  ‘wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar’
Jaap Spaans.  Foto: Annemiek Mommers

Petra Spaans (62) uit Stein

Adviseur Water bij Kragten BV

Jaap Spaans voert thuis met zijn vrouw regelmatig gesprekken over de man/vrouw-verhoudingen. „Al een jaar of dertig. Inmiddels ben ik die stereotiepe witte man. Ik kreeg natuurlijk de vraag: wat kun jij er aan doen? Ik dacht meteen, ik verander ook mijn naam op LinkedIn. Het is mijn bescheiden bijdrage maar het voelt al heel ongemakkelijk om mij in het openbaar voor zo’n zeven-, achthonderd contacten Petra te noemen. Maar het valt natuurlijk helemaal in het niet bij wat vrouwen soms meemaken.”

„Ook op mijn werk, vooral een mannenomgeving, worden hierover gesprekken gevoerd en proberen we ons ook bewust te zijn van de man-vrouwverhouding.” Een duidelijk statement heeft Spaans niet gemaakt op zijn LinkedIn-profiel. „Dat vond ik net weer iets te actief. Die wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar. Je hebt soms ook geen idee. Maar ik doe mijn best, ik ben me ervan bewust, ik registreer en ik corrigeer mezelf. Uit solidariteit met de vrouwen heb ik voor deze week mijn naam veranderd. Solidariteit is een belangrijk onderdeel van de noodzakelijke verandering.”

Limburgse directeuren heten deze week Peter, of Petra, maar  ‘wereld waarin mannen al duizenden jaren de dienst uitmaken, verander je niet zomaar’
Erik Keulers .  Foto: Jan-Paul Kuit

Petra Keulers (47) uit Nederweert

Secretaris-Directeur Waterschap Limburg

Erik Keulers vindt het „een hele vreemde gedachte dat mannen een organisatie beter kunnen aansturen dan vrouwen.” Hij heeft dan ook geen moment geaarzeld om de actie te ondersteunen door zijn naam in Petra te veranderen. „Als ik door mijn kleine bijdrage mensen aan het denken zet, is mijn doel al bereikt.” Zijn eigen team bij het Waterschap bestaat uit twee mannen en twee vrouwen. „Daar prijs ik me gelukkig mee. We kijken en denken anders over oplossingen en vullen elkaar op die manier aan. Alleen maar gelijkgestemden om je heen verzamelen is vast makkelijker maar uiteindelijk dodelijk voor je organisatie. Je wilt toch een constante dynamiek.”

Waarom er dan toch nog altijd minder vrouwen dan Peters aan de top van bedrijven zijn? „Omdat er van alles verondersteld wordt. Dat vrouwen een andere werk-privé balans hebben of te emotioneel zouden zijn. Nonsens. Durf die vooroordelen te doorbreken.”

De hele week blijft Petra bij zijn profiel staan. „Maar volgende week kan ik mezelf Achmed noemen om aandacht te vragen voor nog meer diversiteit. En ook dat begint met jezelf open stellen voor anderen.”

Door Monique Evers

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee