Onderzoek: Ontwikkeling medewerkers heeft bij meeste bedrijven geen prioriteit, waan van de dag regeert

Afbeelding: Getty Images/iStockphoto

63 procent van de HR-professionals geeft aan dat er (te) veel onbenut potentieel is in hun organisatie. Leermogelijkheden zijn er vaak wel, maar bij ruim de helft van de bedrijven is ontwikkeling geen topprioriteit. Ondanks de krapte op de arbeidsmarkt.

Dat concludeert de jaarlijkse Studytube Learning & Development Monitor 2022. Onderzoeken laten steeds opnieuw zien dat medewerkers het belangrijk vinden dat ze zich kunnen ontwikkelen. „Leermogelijkheden zijn noodzakelijk om talent aan te trekken en te behouden”, stelt directeur Homam Karimi van Studytube. „Het baart me dan ook zorgen dat het – zeker in deze krappe arbeidsmarkt – bij zoveel organisaties geen prioriteit heeft.”

Geen leercultuur

Volgens het rapport investeren de meeste bedrijven wel in ontwikkelmogelijkheden. Ook hebben vrijwel alle organisatie (96 procent) hebben een leerbudget. Maar 53 procent van de HR-professionals zegt dat medewerkers de middelen te weinig gebruiken. Hun potentieel wordt daardoor niet volledig benut. Dat komt omdat het vaak ontbreekt aan een leercultuur. Meer dan de helft (52 procent) van de HR-professionals zegt dat een leercultuur geen topprioriteit is voor de organisatie; bij leidinggevenden en medewerkers ligt dit percentage boven de zestig procent. Andere werkzaamheden hebben voorrang. Een kwart van de medewerkers noemt de ‘waan van de dag’ als grootste belemmering om zich te ontwikkelen.

Communicatie

Daarnaast meent 31 procent van de HR-professionals dat medewerkers onvoldoende op de hoogte zijn van het leeraanbod. Vier op de vijf medewerkers kunnen niet zeggen hoe groot hun leerbudget is en een op de drie weet niet wat de leermogelijkheden binnen hun organisatie zijn, aldus het onderzoek. „De cijfers tonen aan dat bij een kwart van de medewerkers ontwikkeling bijna nooit onder de aandacht wordt gebracht”, aldus Karimi. „HR-professionals zijn geen marketeers, maar het loont om duidelijk en regelmatig te communiceren over hoe, waar en wanneer medewerkers kunnen werken aan hun ontwikkeling. Anders is het net alsof je een mooie auto in je garage hebt staan, maar je de sleutel niet kunt vinden, en dat is zonde.”

Door Marc van de Ven

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee