Te late bezorging: PostNL krijgt boete van 2 miljoen euro

 © Getty Images

ANP

Postbedrijf PostNL moet een boete van 2 miljoen euro betalen omdat het in 2019 niet genoeg post op tijd bezorgde, heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) bepaald.

In dat jaar werd 94,34 procent van alle brievenbuspost op de eerstvolgende bezorgdag afgeleverd. De wet vereist echter dat minimaal 95 procent van de brieven binnen die tijd wordt afgeleverd.

Volgens PostNL was er sprake van overmacht omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf. PostNL besloot daarom een deel van de Sandd-post zelf te bezorgen, maar daarbij werd de tijdslimiet overschreden.

Lees ook: Kwart van PostNL is nu in handen van Tsjechische miljardair

De ACM vindt echter dat er geen sprake was van overmacht. PostNL zou niet voldoende voorbereid zijn geweest op mogelijke problemen bij Sandd. Ook stond de postbezorging al voor de overname van Sandd onder druk. Het percentage op tijd bezorgde brieven daalt al sinds 2014, benadrukt de toezichthouder.

PostNL geeft aan bezwaar aan te tekenen tegen de boete en herhaalt zijn standpunt van overmacht. Voor de overname van Sandd kon PostNL niet veel informatie krijgen over hoe Sandd werkte omdat er wettelijke beperkingen waren op de uitwisseling van informatie, stelt het bedrijf. Daar had de ACM rekening mee moeten houden, vindt de postbezorger.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws