Amerikaanse start-up die in gesprek is met VDL Nedcar noteert miljardenverlies: productie Rivian stagneert

De R1S, de SUV van Rivian.  Afbeelding: Rivian

Rivian verwacht dit jaar slechts de helft van circa 50.000 elektrische auto te kunnen maken. De Amerikaanse start-up, in gesprek met VDL Nedcar over strategische samenwerking, kampt met de aanvoer van onderdelen.

Net in een fase waarin Rivian de productie in de fabriek in Normal, Illinois fors wil opvoeren, is er gebrek aan chiphoudende onderdelen en kabelbomen. De bedrading van auto’s komt uit Mexico. „De fabriek daar kampt met uitval door corona”, zei Rivian-topman RJ Scaringe donderdag tijdens de presentatie van de vierde kwartaalcijfers.

Sinds de productiestart vorig jaar zijn 2425 auto’s gemaakt, 1410 daarvan in het huidige kwartaal. Het betreft de pickup-truck R1T en de SUV R1S (beide met 600 tot 800 pk aan boord). Het is slechts een fractie van de 83.000 bestellingen. Verder heeft Amazon een order uitstaan van 100.000 elektrische bestelauto’s. Amazon draait proef met enkele voertuigen.

Het nettoverlies van Rivian kwam vorig jaar uit op 4,75 miljard dollar, waarvan 2,4 miljard in het laatste kwartaal. Het geld is ingezet om het bedrijf te runnen en om te investeren in nieuwe faciliteiten, apparatuur en commerciële activiteiten. Rivian zegt nog 18,4 miljard dollar aan cash te hebben (stand eind 2021).

Analisten noemen de cijfers teleurstellend. Ze zijn niet zozeer ontevreden over het verlies – Tesla noteerde ook vele kwartalen van bloedrode cijfers – maar over de stagnerende productie. Het aandeel Rivian daalde vrijdag in de voorbeurshandel met tien procent naar circa 39 dollar. Dat komt overeen met de helft van de introductieprijs.

Topman Scaringe benoemt komende week een nieuwe operationeel directeur, die de productie moet stroomlijnen en de aanvoerketen beter bewaken.

Door Frans Dreissen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee