Thuisladen elektrische auto niet langer automatisch goedkoper dan aan publieke laadpaal

Afbeelding: ANP

De stroomprijs knalt de laatste tijd keihard omhoog. Elektrische autorijders voelen dat direct in hun portemonnee. Tegenwoordig kan thuisladen zelfs onvoordeliger zijn dan ‘tanken’ aan de publieke laadpaal.

De energieprijzen staan onder hoogspanning. Elektriciteit is fors duurder geworden en piekt voor consumenten bij een nieuw, flexibel contract ergens rond de 70 cent per kilowattuur. Voorheen schommelde die prijs rond de 20 cent.

Het regende de laatste weken klachten van automobilisten over bezopen benzineprijzen aan de pomp. Rijders in een elektrische auto’s lijden vooral in stilte. Waar de brandstofrijder met ingang van vrijdag wordt gecompenseerd met een accijnsverlaging, moet de ‘groene automobilist’ voorlopig het volle pond blijven betalen.

Elektrisch rijden is per kilometer vrijwel altijd goedkoper dan op benzine. Hoeveel goedkoper hangt sterk af van waar de auto wordt opgeladen: thuis, bij een laadpaal of een snellader langs de autoweg. „Voor een volle elektrische tank was je vorig jaar gemiddeld 50 euro kwijt”, aldus een woordvoerder van de ANWB. En nu? „Het is flink puzzelen en hangt sterk af van het contract met je energieleverancier.”

Hoofdprijs

De regel dat thuis opladen stukken goedkoper is dan aan de laadpaal, gaat tegenwoordig niet meer automatisch op. De prijs is gekoppeld aan het reguliere energiecontract. Wie nu zijn contract moet oversluiten, betaalt de hoofdprijs. Aan de openbare laadpalen is de stijging (nog) niet volledig doorgevoerd, omdat er vaak meerjarige prijsafspraken onder liggen.

Een rekensom. Een middenklasse elektrische auto verbruikt zo’n 20 kWh per 100 kilometer. Bij een stroomprijs van 70 cent per kilowattuur, komt dat neer op een bedrag van 14 euro. Een middenklasser benzine verbruikt 1 liter op 16 km. Bij een actuele adviesprijs van 2,40 euro in Nederland kost een rit over 100 km zo’n 15 euro. Met de accijnskorting van komende vrijdag wordt benzinerijden dus goedkoper. Nogmaals, een en ander is sterk afhankelijk van het energiecontract.

Invloed

„De stijgende stroomkosten gaan invloed hebben op het elektrisch rijden”, zegt Maarten Hachmang van Laadpas Top10. Volgens cijfers van de ANWB reden er eind vorig jaar 216.000 volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen. Een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van de 145.000 in 2020.

Door Frans Dreissen

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee