Kluisje moet einde maken aan pakketchaos afhaalbalie Albert Heijn

Kluisje moet einde maken aan pakketchaos afhaalbalie van AH.   Afbeelding: De Telegraaf

Albert Heijn gaat bij 700 supermarkten pakketkluizen plaatsen, waar klanten van Bol.com en andere webshops hun bestellingen kunnen ophalen en retourneren. Dit moet een einde maken aan een inefficiënt systeem bij de afhaalbalies, waar medewerkers soms struikelen over de berg pakketten die er liggen te wachten om te worden opgehaald of verzonden.

De kluizen verschijnen deze week in of, indien mogelijk, vlak naast vijftien supermarkten in Nederland en België. De komende twee jaar volgen zo’n 700 grotere winkels. Albert Heijn doet dit samen met het Zweedse technologiebedrijf Budbee, dat al een netwerk van pakketkluizen exploiteert in Zweden, Nederland, België, Finland en Denemarken.

Zodra het pakket in de kluis ligt, krijgt de afhaalklant een bericht met een code om de kluis te openen. Retourneren werkt andersom: retour aanmelden, plaats en tijd kiezen en vervolgens krijg je een code. „Die optie is er vanaf 1 juni”, belooft een woordvoerder.

„Voor Albert Heijn is het een prima service en een kostenbesparing”, reageert Walther Ploos van Amstel, lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA). „Met kerst liggen er zo veel pakketten achter de servicebalies. Dat is heel inefficiënt en duur.” Het verklaart volgens hem de investering die Albert Heijn in dit systeem doet. „Dit bespaart kosten en de investering is ook nodig om de kluizen rendabel te maken.”

Ploos van Amstel, noemt MyPup als voorbeeld. „Dat biedt onbemande ophaalpunten om pakketten op te halen en af te leveren. Hier op de HvA maken we er gebruik van, maar ook bedrijven als Booking.com of ABN AMRO werken ermee. Zij investeren erin, want het levert veel efficiëntere balies op, zonder bergen pakketten en de last van gehaaste pakjeskoeriers of afhaalklanten.”

Kosten

Veel vergelijkbare initiatieven zijn volgens Ploos van Amstel gesneuveld op de kosten. „De kluizen en het IT-systeem dat eraan hangt, zijn duur. Daarom moet je elke kluis minstens één keer per dag laten gebruiken en het liefst twee of drie keer. Anders lopen de kosten op. Als klanten twee of drie dagen wachten met ophalen is het financieel niet haalbaar.”

Daar ligt de uitdaging voor Budbee, dat er alles aan moet doen om de kluisjes zo vaak mogelijk per dag in gebruik te krijgen. MyPup stuurt klanten voortdurend ophaalberichten om de gang erin te houden. Daarnaast is het belangrijk dat klanten meteen voor de ophaaloptie kiezen. Volgens Ploos van Amstel kiest ruwweg 15 procent van de online klanten hiervoor. Dat percentage opvoeren zou de exploitatie van de kluizen enorm helpen.

Video

„Bij het bestelproces is het heel belangrijk om klanten erop te wijzen dat ze heel eenvoudig kunnen ophalen en retourneren op het moment dat het hen uitkomt via de kluizen”, zegt de woordvoerder van Albert Heijn. „Op de site kunnen ze ook meer informatie lezen. Ook tonen we in de winkels een video over de pakketkluizen op de digitale schermen, en we communiceren dit onder meer via social media als Facebook en Instagram.”

Bij de Albert Heijn-winkels waar geen ruimte is voor de pakketkluizen, kunnen de klanten als vanouds terecht voor het ophalen of retourneren van pakketjes. Daar verandert voorlopig niets, tenzij er ruimte vrijkomt aldus Ploos van Amstel. „Het gedrag van de klant verandert voortdurend. Steeds meer assortiment gaat naar online, dus komt er in de toekomst wellicht meer winkelruimte beschikbaar.”

Door Pascal Kuipers

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee