Renault Mégane E-Tech Electric: niet baanbrekend, maar wel comfortabel
© Greg
Na de ID.3 van Volkswagen dient zich opnieuw een volledig elektrische volksauto aan, in vorm van totaal nieuwe Renault Mégane E-Tech Electric. Verlegt die grenzen en is hij het beste aanbod?
Als u denkt die naam komt bekend voor dan kan dat kloppen, want we hadden al een Mégane E-Tech en die houden we die voorlopig ook nog. Renault gaat deze nieuwe volledig elektrische Mégane leveren naast de plug-in hybride met dezelfde naam. Deze Mégane is een totaal andere auto, op een platform dat specifiek voor elektrische auto’s is ontwikkeld. Ook is het meer dan een hatchback, want hij is 1,50 meter hoog en daarmee meer een cross-over. Verder is de Mégane E-Tech Electric 4,21 meter lang en weegt hij in zijn zwaarste versie 1624 kg want ongeveer 100 kg lichter is dan de gemiddelde concurrent.
Autotest Renault Megane E-Tech Electric. — © Autovisie
Aanbod
Het aanbod van de Mégane E-Tech Electric is nog heel overzichtelijk, want er is keuze uit twee aandrijflijnen. Basismodel EV40 heeft zoals zijn typeaanduiding doet vermoeden een accupakket met een capaciteit van 40 kWh en moet daarmee 300 kilometer kunnen halen. De EV60 zou 460 kilometer ver moeten kunnen komen op een acculading. Wie onderweg aan de snellader moet, kan een maximale DC-laadsnelheid van 130 kW halen. Dat is een mooie maar geen baanbrekende laadsnelheid. De laadsnelheid aan een normaal laadpunt is maximaal 22 kW. Het accupakket bestaat uit LG-cellen, weegt 395 kg, is slechts 11 centimeter dik en heeft een garantie van acht jaar. Met de inhoud van dat pakket worden een 96 kW (130 pk) of 160 kW (220 pk) elektromotor gevoed die de voorwielen aandrijft. Renault sluit vierwielaandrijving niet uit in de toekomst, maar voorlopig start de Mégane E-Tech Electric met louter voorwielaandrijving. De prestaties zijn met een topsnelheid van 160 km/h en een 0-100 km/h sprint in 7,4 tellen voldoende goed. In zijn huidige vorm mag hij een geremde aanhanger van 900 kilo trekken en er mag een dubbele fietsendrager achterop.
© Greg
Interieur
Aan boord zie je fris modern cockpitdesign dat niet meedoet aan de trend van een grote, liggende ‘plank’ van displays. Bij deze Renault is het een L-vorm met in het midden dus een staand scherm dat wel een naadloos geheel vormt met het liggende exemplaar waarop je voor je stuur de ‘meters’ ziet. Het is ook geen Tesla want deze Mégane heeft nog wel echte knoppen, zoals de airco. De zitpositie is goed en de bedieningsorganen zijn over het algemeen goed geplaatst. Met één uitzondering en dat is de stuurbediening voor de transmissie. Dat schakelpookje zit heel verwarrend tussen twee andere stuurstengels, waarmee je audio en ruitenwissers bedient. Het infotainment werkt goed en heel intuïtief samen met het ingebouwde Google.
© Greg
Rijervaring
Rijden doet deze EV bijna als een echte auto. Hij stuurt lekker direct en toch is het onderstel niet keihard maar juist voldoende comfortabel. De remmen zijn goed te doseren en je kunt remmen zonder remmen (regenereren door gas loslaten) in diverse standen instellen. Qua ruimte op de achterbank scoort deze elektrische Mégane een voldoende, het bagageruim is zelfs royaal te nomen met een inhoud van 389 liter. Het totaalpakket van de Mégane E-Tech Electric deugt.
© Greg
Het design van de Mégane E-Tech Electric is niet erg origineel, want het onderscheidt zich niet echt van andere EV’s. De gouden details en achterlichten volgen de trend. Motor en transmissie zeer overzichtelijk maar goed gekozen motorenaanbod. De vrij directe, redelijk communicatieve besturing en de multilink achteras zorgen voor goede bodycontrol. De Mégane is comfortabel door goede stoelen, het goed ingedeeld dashboard met goed werkende interface, maar er zijn concurrenten met meer beenruimte achterin.
Eindoordeel
Een goed sturende, moderne EV met voldoende laadsnelheid en actieradius. Niet baanbrekend. De Mégane kan concurreren met de ID’s van Volkswagen en is klaar voor confrontatie met elektrische 308 en Astra.
Specificaties Renault Mégane E-Tech Electric EV40
Alle gegevens zijn fabrieksgegevens
Gerelateerde berichten
Ander Nieuws
Impuls voor Beekstraat met leegstand: Beekdaelen krijgt ruim twee miljoen om winkelhart Schinveld aan te pakken
Tessa is niet zo snel en Hub heeft een zwakke rug maar werken willen ze wel: ‘Jammer om niets te doen met een bak aan ervaring’
Wandelpad Melick eindigt plots in omgeploegd stuk grond vol mest. Foutje, zegt gemeente