Fabrikanten goochelen met verpakkingen: even duur maar minder inhoud

 © De Telegraaf

Sittard -

Dure grondstoffen betekenen hogere prijzen voor de consument, en dat merken we in het winkelwagentje. Supermarkten en fabrikanten halen daarom handige trucjes uit om te zorgen dat consumenten niet merken dat ze meer betalen, of minder waar voor hun geld krijgen. „De supermarkt is één grote marketingfuik.”

Willemijn van Benthem en Dorinde Meuzelaar

Het was op sociale media al gauw een hype: de foto van een Koopmans-verpakking met zelfrijzend bakmeel. Net zo groot als eerst, maar met slechts 400 gram inhoud in plaats van de oudere 500 gram. Je betaalt dus hetzelfde, maar je krijgt minder. Dit wordt ook wel krimpflatie genoemd. Al wil Joost van den Berg, marketingmanager van Oetker (waar Koopmans onder valt), geen commentaar geven op de prijs. „Die wordt uitsluitend bepaald door retailers.” Volgens hem is het lichtere pakje een ‘kwaliteitsverbetering’, en heeft dat niets van doen met de recent zeer sterk gestegen grondstofprijzen.

Hoogleraar Persoonlijke Financiële Planning Henriette Prast ziet dat fabrikanten niet alleen in tijden van hoge inflatie naar krimpflatie grijpen. Ze noemt het voorbeeld van de Toblerone chocolade, bekend om de driehoekige vormen en dito verpakking. Prast: „Een paar jaar geleden al hebben ze de afstand tussen de driehoekjes vergroot. Dus konden ze de verpakking even groot houden, maar zat er netto minder in.”

Dat valt weinig consumenten op, denkt de hoogleraar. Wat daarnaast meespeelt, aldus Prast, is dat mensen als het om ongezonde producten gaat het eerder voor lief nemen dat ze meer betalen voor minder. „Het is net als die kleine zakjes chips die in één grote zak zitten. Dat is veel duurder. Maar mensen denken dat ze dan minder eten, omdat ze niet een grote zak openmaken.” Producenten verzinnen volgens haar van alles om minder waar voor meer geld te verkopen.

Gegoochel

In de supermarkt zullen consumenten de komende tijd wel vaker gegoochel met de verpakkingsgrootte gaan zien. Dat verwacht marktonderzoeker IRI. Want prijzen in de supermarkt zijn gestegen. Eten en drinken kostte begin maart gemiddeld genomen 4,5 procent meer dan een jaar geleden. Sjanny van Beekveld van IRI verwacht dat de prijzen later dit jaar nog verder kunnen oplopen. „Kosten stijgen, dus fabrikanten moeten hun prijzen wel verhogen.”

Volgens Van Beekveld zorgt de inflatie er ook voor dat we andere dingen in ons winkelwagentje leggen. Consumenten ruilen vaker het A-merk in voor het huismerk. Het aandeel huismerken steeg van 26,5 procent vorig jaar naar 27,2 procent nu. Ook gaan we vaker naar discountsupermarkten als Lidl en Aldi.

 © De Telegraaf

En de ene prijsstijging is de andere niet. We hebben het sneller door als benzine duurder wordt dan dat een pak koffie in prijs stijgt. Dat komt doordat bij benzine de relatie tussen prijs en product heel duidelijk is, legt consumentenpsycholoog Patrick Wessels uit. „Als je gaat tanken, betaal je alleen voor je benzine. Terwijl je in de supermarkt doorgaans een hele kar boodschappen meeneemt. Daar zitten duurdere spullen bij, maar niet alles zal evenveel in prijs stijgen.”

Marketingfuik

Budgetinstituut Nibud adviseert om goed te kijken naar de kiloprijs. „Kijk op het witte labeltje dat op het schap geplakt staat en vergelijk dan de prijs per kilo”, aldus de woordvoerder. „Een supermarkt is één grote marketingfuik. Ze doen er alles aan om meer te verkopen.” Een voorbeeld dat Nibud een paar jaar geleden al zag: supermarkten maakten hun winkelkarretjes groter. „En draagbare winkelmandjes kregen wielen waardoor er meer in kan.”

Ook de aanbiedingen in de winkel zijn professioneel op de psyche van de winkelende klant afgestemd. „Als je een product ziet waarbij staat, koop er twee en krijg er nog één gratis, is dat niet altijd voordeliger.” Het devies is om te kijken of de aanbieding klopt, en of een ander merk goedkoper is. Volgens Patrick Wessels beelden supermarkten de oude prijs groot af, met een dikke streep erdoorheen. „De aanbiedingsprijs staat er veel kleiner bij. Dan zit automatisch de oude prijs in je hoofd, en lijkt de aanbieding aantrekkelijker.”

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws