Rabobank gaat CO2 van je uitgaven meten, wat is het nut hiervan en moet ik meedoen?

Een bank kan wel zien hoeveel geld je bij supermarkten uitgeeft, maar natuurlijk niet wat je precies koopt.  Afbeelding: Getty Images

Veertig euro bij de supermarkt, tweehonderd euro voor een vliegticket en dan zeventig euro bij een restaurant. Aan de af- en bijschrijvingen van je bankrekening kun je precies zien wat je doet. Rabobank start nu een proef om bij al die uitgaven de CO2-uitstoot te berekenen en te laten zien. Wat heeft dat voor nut? Vijf vragen.

Wat gaat de Rabobank nou precies doen?

De bank deelt uitgaven in in categorieën, net zoals bijvoorbeeld budget-apps dat al doen, en Rabobank-klanten dat al kennen van hun internetbankieren. Zo zie je in één oogopslag hoeveel je uitgeeft aan bijvoorbeeld boodschappen, kleding, vakantie en vervoer. Bij die uitgaven gaat de bank dus een CO2-uitstoot in kilo’s berekenen.

Het doel is inzicht, legt een woordvoerster uit. „We hangen er geen oordeel aan en maken er ook geen benchmark van, dus dat jij zou zien of je in vergelijking met de andere rekeninghouders relatief veel of weinig uitstoot.” Door het inzicht ga je wellicht wel andere keuzes maken, stelt ze. „Zoals je in de supermarkt misschien ook een andere keuze maakt als je ziet dat de bananen helemaal uit Costa Rica komen, en de paprika’s gewoon uit Spanje.” De bank gaat ook weetjes en tips delen om je CO2-uitstoot omlaag te brengen.

Maar de bank kan toch helemaal niet weten wat jij koopt?

Zeker niet. Een betaling aan KLM zal waarschijnlijk wel een vliegticket zijn. Maar bij een afschrijving aan de supermarkt weet de bank niet of jij nou uitstoot-arme lokale appels hebt gekocht of een minder milieuvriendelijke biefstuk. De uitstootberekening is daarom een benadering, gebaseerd op eerder genoemde categorieën. Wel kun je bijvoorbeeld aangeven of je vlees eet of een auto hebt, zodat de benadering wat nauwkeuriger wordt.

Supermarkten zien natuurlijk wél wat je precies koopt, zeker als dat aan jouw persoonlijke account is gekoppeld, zoals bij de Albert Heijn met zijn bonuskaart. Als in de toekomst data wordt gekoppeld, zou je een nauwkeurige uitstootberekening kunnen krijgen na ieder boodschapje. Maar dat is nog toekomstmuziek.

Daar heb ik helemaal geen zin in. Moet ik meedoen?

De bank start nu een proef met duizend klanten die zich hier zelf via de app voor hebben opgegeven, vertelt de woordvoerster. Als de proef succesvol is, wordt de optie na de zomer voor alle klanten uitgerold. Maar dit hoeft niet: je kunt het gewoon uitzetten, benadrukt de woordvoerster. „Je mag als klant echt zelf beslissen of je deze data wilt zien of niet.”

Kan de Rabobank als groot bedrijf niet beter naar zichzelf kijken?

„Dat doen we ook”, zegt de woordvoerster. „De bank heeft net haar eigen voetafdruk berekend en bekendgemaakt. Daar gaan we ook aan de slag om die kleiner te maken. Het is niet het een of het ander, maar we doen het allebei. De bank gaat zelf aan de slag, en klanten krijgen meer inzicht.”

Zijn milieu-organisaties hier blij mee?

Niet echt. Greenpeace noemt het initiatief een ‘rookgordijn’. Volgens de milieuclub heeft de Rabobank nog altijd geen beleid om de eigen investeringen en beleggingen in met name de vee-industrie ‘in lijn te brengen’ met de klimaatdoelen van Parijs. „Als het Rabobank menens is met het klimaat, dan passen ze hun eigen investeringen aan in plaats van de klimaatkeuzes bij de individuele consument neer te leggen”, reageert Dewi Zloch, campagneleider Klimaat en Energie bij Greenpeace, tegenover persbureau ANP.

Door Marlou Visser

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee