Green Airlines wilde vliegen en tegelijkertijd het klimaat beter maken: misleidend, vindt de Reclame Code Commissie

Afbeelding: Mara van den Oetelaar

Vliegen en tegelijk het klimaat beter maken. Dat kan, zei Green Airlines, dat in februari vanaf Airport Weeze ging vliegen, maar daar intussen mee is gestopt. De groene zeepbel is doorgeprikt.

Met wervende teksten op de website van Airport Weeze verleidde Green Airlines vorig jaar klanten tot het boeken van een reis naar München, Sylt of Berlijn. Eerder deed de maatschappij – niet meer dan een boekingskantoor dat vliegtuigen chartert om klanten te vervoeren – dat in Nederland. De maatschappij claimde dat ze de uitstoot van CO2 meer dan genoeg zou compenseren.

„Vliegen is een goed alternatief, zeker met Green Airlines, dat serieus werk maakt van CO2-compensatie”, sprak directeur Sebastian Papst van Airport Weeze vorig jaar. Ook de bazen van andere luchthavens waar Green Airlines aanklopte – Groningen en Paderborn – waren lyrisch over de groene vliegmaatschappij.

Misleiding

De Nederlandse Reclame Code Commissie (RCC) dacht daar echter heel anders over. Die heeft de milieuclaim betiteld als misleidend. En niet alleen dat. Volgens de RCC speelt de luchthaven die het spelletje meespeelt ook een kwalijke rol in die misleiding. De luchthaven in Groningen had moeten onderzoeken of de claim van Green Airlines terecht was en of het inderdaad klopt dat het bedrijf in Costa Rica ter compensatie genoeg bomen plant.

Zo’n uitspraak is niet goed voor de naam van een luchthaven. Daar komt bij dat Green Airlines vooral bekendstaat als maatschappij die vluchten annuleert en de klanten hun geld niet teruggeeft. In De Limburger beklaagde zich daar eind vorig jaar al een passagier over en ook op Facebook staan enkele slechte ervaringen met Green Airlines in Groningen. De in Karlsruhe gevestigde maatschappij voerde tal van excuses aan om maar niet te hoeven vliegen: corona en het gebrek aan vliegtuigen en passagiers.

Lees ook: ‘Groene’ maatschappij gaat vliegen vanaf Weeze, maar hier in Nederland zijn de ervaringen slecht

Aanlokkelijk

Dit alles speelde al toen Airport Weeze vorig jaar in zee ging met Green Airlines, maar het aanbod was te aanlokkelijk. Op de eerste plaats omdat Airport Weeze naast Corendon en Ryanair wel wat meer klanten kan gebruiken, op de tweede plaats omdat vooral München en Berlijn geliefde reisdoelen zijn. Slechts twee keer vloog Green Airlines vanaf Weeze naar het Duitse waddeneiland Sylt. Eén keer met aan boord een groep van acht mannen, die vervolgens op dat eiland vast kwam te zitten; Green Airlines haalde de mannen niet meer op.

Geen contact

Een woordvoerder van deze bij Limburgers zeer geliefde luchthaven zegt dat Green Airlines is gestopt met vluchten vanaf Weeze en dat er geen contact meer is met de maatschappij. Volgens hem is de luchthaven verplicht een vliegmaatschappij toe te laten die daarom vraagt. De negatieve uitspraak van de Nederlandse RCC over de rol van luchthavens vindt de woordvoerder voor Airport Weeze „niet relevant”. Op de website van de luchthaven stond, aldus de woordvoerder, slechts een link naar de website van Green Airlines.

Op zijn website zegt Green Airlines dat de maatschappij werkt aan een nieuw vluchtprogramma. De telefoon wordt in Karlsruhe niet opgenomen.

Door Jos Bouten

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee