Haven Rotterdam verwacht na importverbod Russische olie meer aanvoer uit andere landen
© Getty Images
De haven van Rotterdam verwacht dat het Europese verbod op de import van Russische tankerolie uiteindelijk geen grote invloed op de overslag zal hebben. Europa zal zijn olie elders uit de wereld halen en de schepen waarmee dat gebeurt, uit bijvoorbeeld Nigeria en het Midden-Oosten, meren ook aan in de zeehaven. Daarnaast is er een ruime overgangsperiode tot eind dit jaar.
„Wij voorzien vooral dat handelsstromen gaan verschuiven. Het grote voordeel van olie ten opzichte van aardgas is dat olie met tankers de hele wereld over kan worden vervoerd, terwijl gas per pijpleiding naar ons komt”, zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam. Volgens de zegsman zijn het vooral de economische ontwikkelingen die bepalen of er via Rotterdam meer of minder olie wordt ingevoerd. „Gaan we meer reizen en spullen produceren en daarom meer olie importeren, of juist minder?”
Lidstaten van de Europese Unie kwamen in de nacht van maandag op dinsdag tot een compromis over een boycot van Russische olie die per tanker wordt vervoerd. Eind dit jaar mogen EU-landen geen Russische olie meer importeren die over zee wordt aangeleverd.
Lees ook: Transporteurs erg bezorgd over gevolgen boycot Russische olie
Landen die nog wel Russische olie per pijpleiding blijven importeren – met name Hongarije, Tsjechië en Slowakije – mogen die olie niet goedkoop exporteren. Dat zou oneerlijke concurrentie zijn met belangrijke oliehavens in bijvoorbeeld Nederland en België. Het Havenbedrijf Rotterdam maakt zich geen zorgen over de naleving van die afspraken.
© ANP
Voor de Russische inval in Oekraïne kwam zo’n 30 procent van alle ruwe aardolie die via Rotterdam werd geïmporteerd uit Rusland. Daarnaast was 20 procent van alle andere olieproducten die via Rotterdam werden overgeslagen Russisch. Grote raffinaderijen in Rotterdam, zoals die van Shell en BP, zijn volgens de haven van Rotterdam al overgestapt op olie uit andere landen dan Rusland.
De haven van Amsterdam verwacht dat de impact van de boycot „te overzien” is. Het havengebied bij de hoofdstad is een belangrijk knooppunt voor het vervoer van brandstoffen. Vorig jaar werd er zo’n 3 miljoen ton aan Russische brandstoffen overgeslagen, voornamelijk diesel. Dat is ongeveer 8 procent van alle vloeibare brandstoffen die via de Amsterdamse haven worden vervoerd. Volgens een woordvoerster slinkt het aandeel Russische olie op het totaal al enkele jaren.
Branche: olieboycot jaagt prijzen verder op
Olie wordt hoe dan ook duurder door een olieboycot van de Europese Unie tegen Rusland. Dat land heeft zijn olie-export zo sterk ingericht op Europa als afzetmarkt dat het voor de Russen niet gemakkelijk zal zijn om net zulke grote volumes te slijten in andere delen van de wereld. Daardoor valt een deel aan olie weg op de wereldmarkt, waardoor de prijzen verder zullen stijgen, verwacht de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). „Ga er maar vanuit dat het duurder wordt. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar er zijn meerdere reële scenario’s dat de prijs voor een vat olie verder stijgt naar 200 dollar”, zegt een woordvoerder van de VNPI. Nu koerst een vat Brentolie – maatgevend voor aardolieprijzen in Europa, het Midden-Oosten en Afrika – nog rond de 124 dollar.
Onder andere door een gebrek aan geschikte schepen is het voor Rusland moeilijk om alle olie die niet naar Europa gaat te slijten in landen zonder sancties, met India en China als voornaamste markten. Een belangrijke vraag voor de olie-industrie is hoe groot dat wegvallende deel zal zijn, aldus de zegsman van de VNPI. Voor het verleggen van de Europese olie-import uit andere delen van de wereld, zoals het Midden-Oosten, de VS of Nigeria, zijn de obstakels in Nederland minder groot. Dat komt omdat er met de havens in Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen in België veel mogelijkheden zijn om verschillende olietankers te laten aanmeren.