Skoda Enyaq Coupé: veel van hetzelfde (goed)

 

 © Skoda Auto

Sittard -

De Skoda Enyaq was in Nederland de bestverkochte elektrische auto van 2021 en die titel moet geprolongeerd worden met hulp van deze Coupé.

Peter Hilhorst

Na de Volkswagen ID.5 en de Audi Q4 e-tron Sportback was de Skoda Enyaq Coupé de voorspelbare, volgende opgehoogde vijfdeurs op het MEB-platform. Het is de grootste van de genoemde drie en hij wordt als enige niet in Duitsland gebouwd, maar in Tsjechië. Het koetswerk wijkt na de B-stijl af van een gewone Enyaq door de aflopende daklijn en een standaard glazen dak. Dat heeft niet alleen esthetische redenen, maar is ook dunner en moet de hoofdruimte achterin acceptabel houden. Voor de kruin blijft er voor iemand met een lengte van 1,80 meter een centimeter of vijf over tot het dak en de beenruimte op de achterbank is onverminderd riant. De stoelen voorin en op de tweede zitrij zijn even royaal uitgevoerd als in de gewone versie. Vanaf de bestuurdersplek valt op dat het zicht naar achteren door de forse achterruitstijl beperkter is. Ook in de Coupé mag Skoda een van mooiere materialen opgetrokken dashboard leveren dan Volkswagen met dezelfde bouwstenen; het blijft opmerkelijk.

 

 © Skoda Auto

De gewichten van de twee koetsvarianten van de Enyaq ontlopen elkaar nauwelijks, maar de Coupé is iets zwaarder door zijn glazen dak. Door zijn gewijzigde achterzijde ‘slonk’ de bagageruimte van 585 naar 570 liter. De buitenmaten zijn vrijwel identiek, maar de coupé heeft een lagere luchtweerstand. Daardoor komt hij op de grootst leverbare accu van 77 kWh tussen de 10 à 15 kilometer verder op een vol pakket, waardoor 544 kilometer haalbaar moet zijn.

Versies

Het leveringsprogramma bestaat grotendeels uit dezelfde uitvoeringen. De iV 60 heeft dan ook een accu met een bruikbare capaciteit van 58 kWh en bij de iV 80 bedraagt de nettowaarde 77 kWh. De kleinste batterij is er alleen in combinatie met de 180 pk sterke achterwielaandrijver, kan maximaal 120 kW laden en heeft een actieradius van 417 kilometer. Dan is er de achterwielaangedreven uitvoering met 204 pk en de vierwielaangedreven Coupé iV 80x met 265 pk en de grote accu die allebei maximaal 135 kW kunnen laden. Al deze versies komen pas in juli op de markt en hebben nog geen prijskaartje. Alleen de nieuwe RS-variant met dezelfde specificaties als de GTX-varianten van de ID.4 en ID.5 wordt direct leverbaar en kost 58.990 euro. Daarmee is hij 3300 euro duurder dan de (kleinere) ID.5 GTX. De andere Coupés zullen ongeveer 2400 euro meer kosten dan de gewone Enyaq. Denk aan een 58 kWh-versie vanaf 46.000 euro en een 77 kWh voor minimaal 53.000 euro.

© Skoda Auto

De Coupé bevat de nieuwste ME3-software die pas in de tweede helft van 2022 voor de gewone Enyaq beschikbaar komt; de huidige rijders moeten daarvoor naar de dealer. De vernieuwingen zorgen voor een betere temperatuurregeling van de accu voor constantere laadsnelheden en een stabieler infotainmentsysteem met meer gekleurde iconen voor een betere overzichtelijkheid. Voorts zijn er nu over-the-air-updates mogelijk, zodat het systeem altijd bijgewerkt is en daar blijft het niet bij. De zoekfunctie naar laadpalen is verbeterd en het aantal favorietensymbolen is uitgebreid, waardoor je met meer shortcuts veelgebruikte functies kunt bedienen. Je kunt bijvoorbeeld de rijbaanhulp met minder handelingen uitzetten, een wens van veel Enyaq-rijders. Daarnaast is de My Skoda-app voorzien van de handige A Better Routeplanner-functionaliteit, waardoor je op een lange reis exact kunt zien wat de beste laadstrategie is. Het zijn allemaal zaken die tijdens een eerste rit op Italiaans grondgebied niet grondig genoeg waren uit te proberen en daarom tijdens een latere test aan de orde gaan komen. Wat wel naar boven kwam in de iV 80, is het ongewijzigde onderstel. Veren, dempers, stabi’s en besturing zijn allemaal precies hetzelfde, bevestigt ook de onderstelverantwoordelijke van de Coupé. Dit betekent dat rol- en duikneigingen goed worden onderdrukt en het comfort met de optionele variabele dempers op 20-inch wielen prima in orde is, terwijl de rustige besturing nauwkeurig is en de auto vlot reageert op stuurbewegingen.

RS-variant

Om de introductie van de Coupé meer body en kleur te geven voegt Skoda zogezegd de RS-variant toe in de kleur Mamba Green. Het is de eerste keer dat dit label op een elektrische Skoda verschijnt en hij is op sportief vlak net zo’n teleurstelling voor de liefhebber als de GTX-varianten van de elektrische Volkswagens. Door een gezamenlijke kracht van 300 pk en 460 Nm is hij redelijk vlot, maar een sprinttijd van 6,5 seconden naar 100 km/h is niets bijzonders in EV-land. Hij levert zijn maximale kracht alleen bij een accuvulling van minimaal 88 procent, terwijl de temperatuur van de batterij bovendien tussen 23 en 50 graden Celsius moet zijn. Ergerlijker is dat enige speelsheid of lichtvoetigheid ver is te zoeken.

 

 © Skoda Auto

Door een gewicht van ruim 2200 kilo en een stabiliteitssysteem dat geen kans biedt om het weggedrag uit te diepen, valt nauwelijks meer lol te beleven dan in een gewoon exemplaar. Hij is zwaar, log en heeft een lichte besturing om dat te maskeren. Dat is RS-onwaardig, zeker als we terugdenken aan de erg goede RS-varianten van de Octavia. Duidelijk een versie die gedreven is door de marketingafdeling en niet door mensen met RS-genen in het bloed. Daar staat tegenover dat het uiterlijk wel een aantrekkelijke uitvoering is dankzij de gifgroene lakkleur en de subtiele verfraaiingen aan het koetswerk. Hij is er met twee verschillende onderstellen. In de basis is hij 15 millimeter verlaagd op de vooras en 10 millimeter op de achteras in combinatie met passieve, iets straffere dempers dan een gewone Enyaq. De anti-roll bars zijn iets stijver om de koets beter te controleren en snellere reacties op insturen te krijgen. Kiest u voor de optionele adaptieve dempers, dan vervalt de verlaging, maar krijgt u er een bredere horizon voor terug. Het betekent vooral meer comfort en dat is een wenselijke extra bij de 21-inch wielen. Zoals de gewone variant weet te overtuigen als elke andere Enyaq, lukt dat de RS-versie niet. Met zijn prijs komt hij ook in de buurt van tal van andere EV’s die veel betere specificaties en meer rijplezier kunnen voorleggen. Bepaald niet de beste keuze uit het assortiment van de Coupé, terwijl die op de meeste punten net zo goed is als de gewone Enyaq.

Eindoordeel

Fraaie, vrijwel even praktische uitvoering van de populaire Enyaq. Even overtuigend als de normale variant, behalve als RS.

Specificaties Skoda Enyaq Coupé iV 80

  • Prijs: n.n.b.
  • Topsnelheid: 160 km/h
  • Acceleratie 0-100: 8,8 s
  • Gem. verbruik: 15,7 kWh/100 km
  • Accucapaciteit (netto): 77 kWh
  • Actieradius WLTP: 544 km
  • Laden: 11 kW AC, 135 kW DC
  • Motor: synchroonmotor
  • Max. vermogen: 180 pk (132 kW)
  • Max. koppel: 310 Nm
  • Transmissie: eentraps reductieversnelling
  • Massa leeg: 2149 kg
  • Max. trekgewicht: 1200 kg

Alle gegevens zijn fabrieksgegevens

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws