Akkoord over klimaatplannen EU, ook na 2035 nog auto’s met verbrandingsmotor

Minister Rob Jetten. 

Minister Rob Jetten. © EPA

Luxemburg -

De EU-klimaatministers hebben een akkoord bereikt over een Europees klimaatpakket.

redactie

Het doel van de vijf wetten waarover ze het in Luxemburg na meer dan zestien uur onderhandelen eens werden, is in 2030 55 procent minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 1990.

Minister Rob Jetten noemt het akkoord „iets om trots op te zijn. De EU maakt hiermee nogmaals duidelijk dat Europa de mondiale klimaatkoploper is en voorlopig ook blijft”, zei hij midden in de nacht na afloop. „Dit pakket biedt een evenwichtige mix van subsidiëring, normering en beprijzing en maakt het bovendien makkelijker om onze nationale klimaatdoelen te halen.”

Frans Timmermans

De EU-lidstaten hebben afgesproken om in 2050 klimaatneutraal te zijn, in de zogenoemde Green Deal. Om dat te bereiken legde Eurocommissaris Frans Timmermans vorig jaar het zogeheten Fit for 55-pakket op tafel met wetsvoorstellen om de CO₂-uitstoot in 2030 met 55 procent te verminderen. Hij zei na afloop dat het „een hele goede dag voor de Green Deal is”.

Omdat de belangen van de 27 landen op sommige vlakken sterk uiteenliepen moesten ingewikkelde compromissen worden gesloten. Om bijvoorbeeld Duitsland, met een belangrijke auto-industrie, mee te krijgen mogen vanaf 2035 alleen nog nieuwe emissievrije personenauto’s worden verkocht, terwijl de Europese Commissie en het Europees Parlement vanaf 2035 eigenlijk alle auto’s met verbrandingsmotor willen verbieden. Die auto’s moeten dan gaan rijden op zogenoemde e-fuels of biobrandstof, verkregen uit duurzame energiebronnen. Duitsland, de grootste autoproducent van Europa, had dat als harde eis gesteld om akkoord te gaan met het klimaatpakket.

De Europese auto-industrie roept op tot „drastische maatregelen op het gebied van laadinfrastructuur” na de klimaatdeal. Brancheorganisatie ACEA zegt het besluit te respecteren, maar wijst erop dat het grote gevolgen heeft, niet alleen voor de auto-industrie maar ook voor de economie van de EU als geheel. Als er straks vrijwel alleen nog maar elektrische auto’s verkocht kunnen worden dan is er een groot netwerk van laadpalen en snelladers nodig. En voor het aanleggen daarvan zullen ook weer veel grondstoffen nodig zijn.

Sociaal Klimaatfonds

De luchtvaart zal geleidelijk ook moeten gaan betalen voor CO₂-emissies. De gratis uitstootrechten voor vliegtuigen worden uitgefaseerd en „historisch is dat de zeevaart eindelijk onder het ETS wordt gebracht”, zegt Jetten. Het ETS is het Europese veilingsysteem voor emissierechten, dat nu al bestaat voor de industrie. De ministers willen een vergelijkbaar systeem voor gebouwen en het wegtransport. Dat zorgt voor een daling van de jaarlijkse uitstoot in deze sectoren en voor een financiële prikkel om in de verduurzaming te investeren.

Er komt een Sociaal Klimaatfonds om kwetsbare huishoudens te ondersteunen. „Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee kan komen in de klimaattransitie”, aldus Jetten. Het klimaatfonds krijgt een omvang van 59 miljard euro, 13 miljard minder dan de commissie had voorgesteld.

Lees ook: Nederland moet flink aan de bak om groene energiedoelen Europese Unie te halen

De EU gaat ook fors meer hoogwaardige bossen bijplanten, omdat die veel CO₂ vasthouden, spraken de ministers af. De lidstaten moeten nu gaan onderhandelen met het Europees Parlement over de definitieve wetten.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws