ABN AMRO: ‘Zakelijke hotelgast keert voorzichtig terug’

 

 © Getty Images

Sittard-Geleen -

Hoewel weer meer zakenreizen worden gemaakt, lag het aantal zakelijke hotelovernachtingen in april pas op driekwart van het niveau van april 2019. Door online vergaderen, een verhoogd milieubewustzijn en hogere kosten blijft een deel van de zakenreizigers nog thuis, zo blijkt uit het onderzoek ‘Stand van de leisure’ dat ABN AMRO heeft uitgevoerd.

Redactie WijLimburg

Het totaal aantal hotelovernachtingen, van zowel toeristen als zakelijke gasten, is volgens het onderzoek tijdens de coronacrisis flink gedaald. Het aantal zakelijke overnachtingen daalde van 21 miljoen in 2019 naar 7,9 miljoen in 2020, een daling van 62 procent. Hoewel het aantal overnachtingen door zakelijke gasten in 2021 ten opzichte van 2020 een kleine plus van 6 procent liet zien, kwam de zakelijke markt vorig jaar nog lang niet op het niveau van 2019 (-60 procent).

Positief

Ook nu dit jaar de grootste zorgen rond het coronavirus zijn verdwenen, herstellen de zakelijke hotelovernachtingen beduidend minder snel dan de toeristische, zo meldt ABN AMRO. De toeristische hotelovernachtingen bevinden zich inmiddels met 112 procent flink boven het niveau van voor het uitbreken van de pandemie. Voor de nabije toekomst ziet het er voor de hotelbranche als geheel toch positief uit, aldus het onderzoek. Eind mei lagen de wereldwijde hotelboekingen op 97 procent van het niveau van 2019 volgens de World Hotel Index. Dat wil zeggen dat de boekingen bijna terug zijn op het niveau van 2019.

De misgelopen inkomsten van het dalend aantal zakelijke overnachtingen komen overigens niet alleen voor de rekening van de hotelbranche. Bij een zakelijk bezoek worden ook vaak restaurants, cafés en musea bezocht en wordt er gebruikgemaakt van taxi’s. Het langzame herstel van de zakelijke markt schaadt dus ook andere branches.

Herstel

Het is niet zeker of de zakelijke markt ooit weer helemaal zal herstellen. Tijdens de pandemie is duidelijk geworden dat het doen van zaken op afstand via videobellen een goed alternatief is voor de meeste zakelijke reizen. Daarnaast zijn veel evenementen tegenwoordig ook hybride, waardoor een belangrijke reden voor het maken van een zakenreis is weggenomen. Bedrijven zetten zich daarnaast steeds meer in om hun CO₂-uitstoot te verkleinen. Een van de manieren is het beperken van het aantal zakelijke reizen. Zo heeft een groep van 70 grote Nederlandse bedrijven, de coalitie Anders Reizen, zich gecommitteerd tot het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen door reizen met 50 procent te verminderen.

Zakelijk en privé

Ook spelen de stijgende kosten van het reizen volgens ABN AMRO een rol. De hard gestegen brandstofprijzen hebben vliegtickets en zakelijke reizen per auto flink duurder gemaakt. Veel bedrijven zullen dus deze stijgende kostenpost willen inperken door het aantal reizen te verminderen, aldus het onderzoek. Consumenten zullen ook hun zakelijke reizen willen combineren met een privé-uitstap of -reis om zo kosten te besparen. Door het combineren van zakelijk en privé reizen en het bundelen van afspraken, verwacht ABN AMRO wel dat het verblijf van de zakelijke reiziger langer zal worden. Binnenstedelijke hotels en hotels in de regio zullen hier met name van profiteren. Hotels bij vliegvelden zullen juist minder bezoekers trekken.

Meer lezen?

Nieuwe actie: Één jaar toegang tot alle Plus-artikelen voor slechts 1,04 per week. Daarmee lees je dagelijks meer dan 100 nieuwe Plus-artikelen op onze site & Nieuwsapp. Of kies voor een van onze andere abonnementen.

Ik word abonnee

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws