De containerprijzen dalen, maar voor de klant maakt dat niet uit
© ANP
De containerprijzen dalen weer naar meer normale niveaus. Voorlopig zal dat helaas nog niet veel verschil maken voor de hoge consumentenprijzen, schrijft Trouw.
Nog geen 3800 euro, zoveel betaal je tegenwoordig voor het verschepen van een zeecontainer van Shanghai naar de Rotterdamse haven. Duur? Een jaar geleden betaalden Europese importeurs en producenten nog ruim 14.000 euro voor het afhuren van zo’n container.
Duur containervervoer was eind 2021 een van de eerste en belangrijkste redenen waarom consumenten ineens meer moesten betalen voor zo’n beetje alles. Hoge vervoerskosten voor goederen, halffabricaten of bulkgoederen uit Azië of Zuid-Amerika werden immers doorberekend in de prijs aan de kassa. In de prijs voor bouwmaterialen als hout, voor koffie, voor fietsonderdelen en ga zo maar door.
„De problemen met energie zijn nu zo dominant dat je het effect van de gedaalde containerprijzen nog niet erg terugziet in de consumentenprijzen”, zegt ING-econoom Bert Colijn. Dat blijft waarschijnlijk nog wel even zo, zelfs als de containerprijzen nog meer omlaag zouden gaan.