Nieuwe DS 7: trachten of wachten?

© Greg

Maastricht -

De DS 7 Crossback is een succesnummer van DS Automobiles. Tussen 2017 en 2021 werden er meer dan 110.000 exemplaren gebouwd. Hoog tijd voor een update, maar komt die niet te laat?

Stijn Kuster,

De vernieuwde DS 7 wordt in Nederland enkel geleverd als plug-in hybride. Er zijn drie varianten op de markt. Allereerst is er de instapper, de E-Tense 225, met 225 pk voortkomend uit een 180 pk-benzinemotor en een 110 pk-elektromotor. Beide motoren drijven enkel de voorwielen aan. De andere twee modellen, de 300 en 360 (met gelijkluidend vermogen), zijn vierwielaangedreven. Beide hebben een 200 pk sterke benzinemotor, een 110 pk leverende elektromotor op de vooras en een 113 pk genererende elektromotor op de achteras.

Welke versie je ook kiest, de DS beschikt altijd over een 14,2 kWh-accupakket. De elektrische range ligt altijd rond de 60 kilometer. In praktijk zal dit eerder 40 kilometer zijn, zoals de 225 en 360 waarmee wij reden, aangaven voor we de test startten.

© Greg

Afmetingen

Het verschil tussen die twee modellen betreft meer dan enkel het vermogen. De 360 is door DS Performance 15 millimeter verlaagd, heeft grotere spoorbreedtes en forsere remmen. Deze remmen heb je ook wel nodig om de 1885 kilogram zware gezinswagen, die in 5,6 seconden van 0 naar 100 km/h sprint, tot stoppen te dwingen. Dat je met zoveel gewicht onderweg bent, merk je eigenlijk niet.

Hoewel de 360 wat stugger is dan de 225 en laatstgenoemde model wellicht beter bij het comfort-principe van DS past, voel je geen van beide koetsen deinen over glooiingen in het wegdek. Ook korte oneffenheden worden feilloos weggepoetst. Wat hieraan bijdraagt, is de active scan suspension. Achter de voorruit neemt een camera het wegdek in zich op. Vervolgens wordt de demping aangepast aan het gescande wegdek. Daarbij beschikt de auto over een night vision-camera die voetgangers en dieren op 100 meter kan detecteren en de bestuurder kan waarschuwen.

© Greg

Interieur

De melding wordt weergegeven op het 12-inch instrumentenpaneel, dat samen met een even groot infotainmentscherm de bestuurder van de nodige informatie voorziet. Het navigatiesysteem kan soms enigszins onduidelijk zijn en het ontbreken van fysieke knoppen voor de stoelventilatie (die erg luidruchtig is), stoelverwarming en andere opties die je vaker gebruikt, maakt het niet het meest gebruiksvriendelijke interieur in zijn klasse.

Daarentegen weet DS als geen ander hoe je een interieur écht premium vormgeeft. Met mooie materialen, een hoogwaardige afwerking en leuke designelementen, zoals de raambediening op de middentunnel en het B.R.M.-klokje, geeft de DS de inzittenden een gevoel van luxe. Het ontwerp ziet er stijlvol uit en je raakt niet afgeleid door allerlei toeters en bellen. Wat wel afbreuk doet aan de elegante rijervaring, is de benzinemotor die bij stevigere belasting met een rauwe grom van zich laat horen. Een ongeraffineerd geluid dat niet past bij alles wat DS Automobiles wil uitstralen.

Het design van het exterieur is daarentegen zeer fraai. De nieuwe grille, bumpers, dagrijverlichting en koplampen laten de faceliftversie fris uit zijn ogen kijken. De 21-inch velgen van de 360 maken het plaatje helemaal af, al zorgen de kleinere wielen onder de 225 voor meer comfort.

© Greg

Hybride of EV?

Hoewel je nu kunt trachten zo vaak mogelijk elektrisch te rijden met de DS 7, kun je wellicht beter wachten totdat er een volledig elektrische DS 7 komt. Om nu nog 54 mille op een hybride-SUV stuk te slaan is wellicht niet de slimste investering. Een bron binnen DS Automobiles gaf aan dat er per 2025 een elektrische opvolger van de DS 7 komt met maximaal 500 pk en tot wel 700 kilometer aan actieradius. Dit model krijgt een 100 kWh-accupakket. Daarnaast komt er een tweede model met een 77 kWh-batterij, waarmee je tussen de 440 en 500 kilometer kunt afleggen. Aan de snellader kan de DS tot wel 200 kW laden. Wellicht dus even drie jaar wachten en volledig elektrisch een DS 7 rijden?

Eindoordeel

Met een paar kleine verfijningen weet DS de 7 beter te maken dan ooit. Een fijne reisauto waarmee je wellicht dagelijks je woon-werkverkeer elektrisch kan afleggen. Echter, het prijskaartje en de timing van de PHEV zorgen er wellicht voor dat een EV aantrekkelijker is. Voor wie nog niet enkel afhankelijk wil zijn van elektriciteit, en bereid is een dergelijk bedrag uit te geven aan een nieuwe PHEV, is de DS 7 misschien we dé luxe SUV.

Specificaties

DS 7 E-Tense 4x4 225

  • Prijs: € 54.040,-
  • Topsnelheid: 225 km/h
  • Acc. 0-100: 8,9 s
  • Gem. verbruik: 1,2 l/ 100 km
  • Max. vermogen: 225 pk
  • Max. koppel: 360 Nm
  • Transmissie: sequentiële achttraps automaat
  • Aandrijving: voorwielaandrijving
  • Ac laden: 7,4 kW
  • Accu: 14,2 kWh
  • Onderstel v/a: multilink
  • Remmen v/a: geventileerde schijven/schijven
  • Bandenmaat: 235/50R19
  • Massa leeg: 1735 kg

DS 7 E-Tense 4x4 360

  • Prijs: € 68.940,-
  • Topsnelheid: 235 km/h
  • Acc. 0-100: 5,6 s
  • Gem. verbruik: 1,8 l/100km
  • Max. vermogen: 360 pk
  • Max. koppel: 520 Nm
  • Transmissie: sequentiële achttraps automaat
  • Aandrijving: vierwielaandrijving
  • Ac laden: 7,4 kW
  • Accu: 14,2 kWh
  • Onderstel v/a: multilink
  • Remmen v/a: geventileerde schijven/schijven
  • Bandenmaat: 245/35R21
  • Massa leeg: 1885 kg

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws