Start motorseizoen: traditionele motorfiets blijft domineren

Zero DSR-X.© Alberto Cervetti

Maastricht -

Volgt de motorrijder de automobilist en rijden we over tien jaar massaal op een elektrische motorfietsen nu die steeds goedkoper worden en de actieradius toeneemt? De kans daarop is klein, ook al komt de elektrische motorfiets als bedrijfsvoertuig in 2023 in aanmerking voor een belastingvoordeel.

Michiel Snik

Of de elektrische motorfiets in Nederland snel de traditionele benzinemotor vervangt? Woordvoerder Paul Molenaar van de RAI Vereniging schudt zijn hoofd. ,,Als ik naar de verkoopcijfers van de laatste jaren kijk niet’’, is zijn conclusie. ,,Om maar met de deur in huis te vallen: het aandeel van elektrische motorfietsen in de totale verkoopaantallen in Nederland is erg klein.’’

Volgens de cijfers van de RAI zijn er in 2022 in het totaal 365 elektrische motorfietsen in ons land verkocht. ,,Dat is slechts 2,3 procent van de totale motormarkt. Die markt wordt gedomineerd door BMW en Zero. In 2021 werden er 208 verkocht en in 2020 223. Er is dus niet echt een stijgende trend. De elektrische motorfietsen die het meest verkocht worden zijn de lichtere exemplaren voor gebruik in de stad of de nabije regio. En dan wordt vaker gekozen voor een elektrische scooter of snorfiets. Daar ligt de verhouding elektrisch - niet elektrisch als 1 staat tot 2. Bij motoren is dat voorlopig ondenkbaar, omdat die nu eenmaal gekocht en gebruikt worden voor de wat langere afstanden’’, zegt Molenaar.

Voordelen onderbelicht

Molenaar verwacht door alle ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit dat de motorfiets wel een belangrijkere rol gaat spelen als ‘mobiliteitsproduct’. ,,We vinden dat de voordelen van een motor voor woon-werkverkeer echt nog onderbelicht zijn.’’

Tom Crooijmans, in Nederland de baas van BMW Motorrad en voorzitter van de sectie Motoren bij de RAI, zit op dezelfde lijn als Molenaar. ,,Maar elektrische motorfietsen hebben wel degelijk een toekomst als je op de langere termijn kijkt’’, is zijn overtuiging. ,,In het begin wilde het met de verkoop van elektrische auto’s ook niet vlotten omdat de actieradius te klein was en de prijs te hoog. Door de steeds betere techniek zie je dat nu veranderen. Bij motorfietsen zie je een vergelijkbare ontwikkeling, alleen hebben motorfietsen als nadeel dat je te weinig ruimte hebt voor een grotere accu. Lichte elektrische motoren zijn ideaal voor forenzen en in de stad, daar zit groei in. Voor de afstanden blijft de traditionele motor het straatbeeld voorlopig domineren.’’

Leidende rol

BMW CE 04.© Michiel Snik

Toch ziet ook Crooijmans dat vrijwel alle motormerken nu elektrische motorfietsen op de markt brengen. ,,Door de steeds betere techniek zal de actieradius van de elektrische motor groeien. Wat dat betreft heeft BMW een streepje voor op de andere motormerken omdat wij ook elektrische auto’s ontwikkelen. Wij hebben de techniek dus al in eigen huis die we verder kunnen ontwikkelen voor motorfietsen. Maar ik verwacht niet dat de elektrische motor over tien jaar een leidende rol heeft.’’

Ook Cees Lengers van Zero motorfietsen verwacht niet dat de elektrische motorfiets snel een enorme vlucht zal maken. ,,Tenzij de politiek besluit dat er alleen nog maar elektrische motorfietsen verkocht mogen worden. Die kans acht ik echter bijzonder klein.’’ Zero is wereldwijd de grootste producent van ’volwassen’ elektrische motorfietsen.

Emissieloos

De Nederlandse overheid wil dat in 2030 alleen nog emissieloze auto’s worden verkocht. Zo ver zal het met motoren voorlopig dus niet komen, denkt Lengers. ,,Motorfietsen zijn veel minder vervuilend dan auto’s. De verwachting dat de politiek eenzelfde besluit neemt als voor auto’s acht ik vrijwel uitgesloten. Maar aan de andere kant zie je wel dat de elektrische motor terrein wint en die ontwikkeling zal langzaam doorzetten. De afstand die je met een elektrische motorfiets kunt afleggen, wordt steeds groter doordat de accu’s beter en lichter worden. Het aantal laadpunten neemt daarnaast toe en het laden gaat ook steeds sneller. Met een elektrische motor kun je nu al gemiddeld 180 kilometer rijden voordat je moet laden, dat is vergelijkbaar met de afstand die mensen met een gewone motor rijden voordat ze pauzeren.’’

De voordelen van elektrische motorfietsen zijn bekend en vergelijkbaar met auto’s; je hebt veel minder onderhoud nodig en er worden geen schadelijke gassen uitgestoten. Daarnaast hoef je niet te schakelen waardoor je alle aandacht bij het rijden en het verkeer kunt houden.

,,Je hoeft dus niet na te denken of je in de juiste versnelling de bocht instuurt en voldoende trekkracht hebt’’, zegt Lengers. ,,Dat maakt het motorrijden een stuk veiliger. Overigens zie je een vergelijkbare ontwikkeling bij traditionele motoren, ook daar wordt het de rijder met technische snufjes steeds gemakkelijker gemaakt.’’

Forenzen

Met name lichte elektrische motoren van 11 kW (125 cc) groeien snel in populariteit. Dat geldt vooral voor de ons omringende landen waar je met een autorijbewijs op zo’n lichte motor mag stappen. Forenzen doen dat massaal omdat je met deze lichte motor erg goed uit de voeten kunt in de stad en ook financieel zeer gunstig is voor woon-werkverkeer.

Een 11 kW motor(scooter) is veel goedkoper dan zijn zwaardere elektrische broer. Vanaf vijf mille staat die op de stoep terwijl een ’volwassen’ elektrische motor al snel minimaal vier keer zoveel kost. ,,De productie van lichtere elektrische motoren is veel goedkoper dan bij de zwaardere exemplaren’’, legt Lengers uit. ,,De techniek is veel simpeler, je ziet daarbij ook vaak een rechtstreekse aandrijving op het achterwiel. De mensen die zo’n elektrische motor aanschaffen is de motorrijder van de toekomst. Die is veel sneller gewend aan elektrisch rijden.’’

Traditionele motorrijder

Onder de huidige ’traditionele’ motorrijder, die ook wat ouder is, zal de elektrische motorfiets nooit echt populair worden, zo is de overtuiging bij motorfabrikanten. Maar dat dit segment op de langere termijn een toekomst heeft, daarvan zijn vrijwel alle merken overtuigd. Ze komen daarom nu ook allemaal met elektrische alternatieven om toch een graantje mee te pikken van de nog erg kleine markt voor elektrische motorfietsen.

Zo presenteerde bijvoorbeeld Kawasaki een paar maanden terug op de grootste motorshow van Europa, de Eicma in Milaan, de Z-EV. Een lichte elektrische motor die in de loop van dit jaar te koop moet komen. Daarnaast presenteerde Kawasaki op de Eicma overigens ook een unieke prototype. Dit is een experimentele motorfiets die is gebaseerd op de Supercharged Ninja H2 met directe injectie en waterstof als brandstof. Ondanks dit soort ontwikkelingen zal de ’traditionele’ motor de komende tien jaar het straatbeeld blijven domineren, zo is de overtuiging van de fabrikanten.

Gerelateerde berichten

Ander Nieuws